خانه / خبرها / دومین لویه ‌جرگه مشورتی صلح

دومین لویه ‌جرگه مشورتی صلح

کابل میزبان دومین لویه‌جرگه مشورتی صلح در افغانستان است

کابل/۱۷اسد/فرهنگستان
امروز کابل، میزبان دومین لویه‌جرگه مشورتی صلح است. نخستین لویه‌جرگه مشورتی صلح در ماه ثور سال ۱۳۹۸ه.ش برگزار شد.
هدف از برگزاری لویه‌جرگه امسال تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ی گروه طالبان گفته شده است.
محمداشرف غنی، رییس جمهور گفته است که قانون اساسی و کود جزا صلاحیت رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را به او نمی‌دهد و باید مردم از طریق نماینده‌گان‌شان در لویه‌جرگه مشورتی صلح، درباره رهایی آن‌ها تصمیم بگیرند.

موارد جرمی ۴۰۰ زندانی طالبان چیست که تاکنون با زندانی‌های دیگر رها نشده اند؟

این زندانیان که گاهی تحت نام «زندانیان خطرناک» یاد می‌شود، به موارد جرمی متعدد محکوم به مجازات شده‌اند.
از ۴۰۰ زندانی طالبان ۱۵۶ تن در کتگوری «اعدام» از سوی حکومت دسته‌بندی شده‌اند.
هم‌چنان ۱۰۵ تن دیگر از زندانیان طالبان به دلیل ارتکاب جرم قتل محکوم به مجازات شده‌اند.
به همین ترتیب، ۳۴ نفر در جرایم «اختطاف منجر به قتل» دست داشته‌اند. شمار زندانیانی که در پیوند به قاچاق مواد مخدر محکوم به مجازات شده‌اند، به ۵۱ تن می‌رسد.

از جانب دیگر، ۴۴ زندانی طالبان در فهرست سیاه دولت افغانستان و متحدانش قرار دارند.
شش زندانی دیگر در پیوند به جرایم اخلاقی محکوم به مجازات شده‌اند.
با این حال، موارد جرمی چهار زندانی طالبان معلوم نیست.
۴۰۰ تن جزء فهرست پنج هزار زندانی گروه طالبان‌ اند که بر اساس توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان در برابر رهایی یک هزار زندانی دولت افغانستان باید رها می‌شدند.
حدود سه‌هزار نماینده‌ی مردم از ۳۴ ولایت کشور در این جرگه شرکت کرده‌اند. ریاست این جرگه دو روزه را عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه پذیرفته است. محمد اشرف غنی، رئیس جمهور، می‌گوید در صورت آزادی زندانیان طالبان تا سه روز دیگر به گفتگوهای بین‌الافغانی می‌پیوندد.
عبدالله عبدالله رییس لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح، گفت:« دولت افغانستان، عزم و اراده‌ی جدی برای رسیدن به صلح دارد. آزادی ۴۶۰۰ تن از زندانیان طالب کار آسان نبود؛ اما این اقدامات به منظور رسیدن به صلح برداشته شد. این نشان‌دهنده‌ی اراده‌ی قوی ما برای آمدن صلح و پایان جنگ است. »
با این حال، وزارت خارجه‌ی امریکا نیز از برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح حمایت کرده و از شرکت‌کنندگان این جرگه خواسته است که از این فرصت تاریخی برای صلح استفاده کنند.
زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا نیز لویه‌جرگه مشورتی صلح را فرصت تاریخی برای رفع آخرین موانع برای مذاکرات صلح دانسته است.
آقای خلیل‌زاد از شرکت‌کنندگان این جرگه خواسته است که اجازه ندهند کسانی که وضعیت کنونی را ترجیح داده و به دنبال پیچیده‌تر کردن مسیر صلح است، روند را تحت کنترل بگیرند.
این درحالی‌است که طالبان با برگزاری لویه‌جرگه مخالفت کرده و آن‌را غیرقانونی خوانده است. این گروه همچنان گفته است که این جرگه از مردم نمایندگی نمی‌کند و ممکن است حکومت از آن علیه صلح استفاده کند.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*