خانه / خبرها / دور تازه گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان آغاز می شود !

دور تازه گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان آغاز می شود !

دور تازه گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان آغاز می شود !

قرار است در آینده نزدیک گروه تروریستی طالبان و امریکا دور تازه ای گفتگوهای صلح افغانستان را راه اندازی کنند.
قرار است در آینده نزدیک بار دیگر زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با نماینده گان گروه تروریستی طالبان روی روند صلح افغانستان گفتگو کند اما گفته میشود که در این دور گفتگو ها برای امارات متحده عرب و عربستان سعودی کرسی داده نمیشود.
نظر محمد مطمین، یک تن فعال سیاسی میگوید: “نشست که در آینده بین امریکا و طالبان برگزار میشود، باوردارم که نتایج مثبت هم خواهد داشت.”
قرار بود که در ماه جنوری عربستان سعودی میزبان نشست جده باشد؛ نشستی با حضور طالبان و شبیه نشست ابوظبی اما تاکنون روز برگزاری این نشست روشن نشده است. دولت افغانستان خط قرمز اش برای رفتن به نشست جده را دریافت تضمین قوی از بهر دیدار هیئت دولت با طالبان گفته است؛ اما تاکنون اینگونه تضمین برای دولت افغانستان داده نشده است.
سید احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح بیان میدارد: “اگر ما در این نشست شرکت کنیم بحث روی روند صلح افغانستان خواهد بود و این که مذاکرات مستقیم بین دولت و طالبان آغاز شود.”
از سوی هم رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه پس از دیدار با عمران خان، صدراعظم پاکستان اعلام کرد که در آینده نزدیک شهر استانبول میزبان نشست سه جانبه کشورهای افغانستان، پاکستان و ترکیه برای صلح افغانستان خواهد بود.
اردغان بیان داشت: “من در انتظار نشستی در استانبول استم که امیدواریم افغانستان ، پاکستان و ترکیه موفق شوند تا در روند صلح در افغانستان موفقیت های بدست آورند. این صلح شدیدن نیاز است.”
همچنان کشور پاکستان هم میگوید که در برگزاری سلسله نشست های امریکا با طالبان همکاری میکند چنانکه این کشور در نشست ابوظبی همکاری کرد.
صدراعظم پاکستان اظهار میدارد: “پاکستان از پیش در این راه کمک کرده، زمینه گفتگو میان نمایندگان طالبان و ایالات متحده امریکا را فراهم نموده، اما این، از همه جوانب و همسایه ها، همکاری‌های زیاد می طلبد.”
این در حالی است که هفته گذشته نمایندگان طالبان به تهران رفته بودند و با معاون وزارت خارجه ایران روی روند صلح افغانستان گفتگو کردند؛ هرچند که طالبان با امریکا، پاکستان، عربستان سعودی، امارات متحده عرب، ایران و روسیه روی روند صلح رایزنی کردند اما تاکنون این گروه حاضر به گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان نشده است

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

۰۵٫۰۱٫۲۰۱۹

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*