خانه / خبرها / داکتر عبدالله به سران حکومت های کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای: در برابر تروریستان موقف روشن بگیرید

داکتر عبدالله به سران حکومت های کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای: در برابر تروریستان موقف روشن بگیرید

داکتر عبدالله به سران حکومت های کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای:

در برابر تروریستان موقف روشن بگیرید

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور خطاب به سران حکومت‌های پیمان همکاری‌های شانگهای می‌گوید که افغانستان تلاش خواهد کرد تا به صلح دست بیابد و این تلاش بالاخره نتیجه خواهد داد. رییس اجرایی که در نشست سران حکومت‌های کشورهای عضو پیمان همکاری‌های شانگهای در شهر سوچی سخنرانی می‌کرد، گفت که افغانستان خط اول جنگ با تروریزم است و قربانی‌های ملکی و نظامی این کشور باعث شده است تا جلو گسترش تروریزم به سایر کشورهای حوزه‌ی پیمان همکاری‌های شانگهای گرفته شود.
داکتر عبدالله هم‌چنان گفت که کشورش فرقی میان گروه‌های تروریستی قایل نیست. به گفته‌ی آقای عبدالله: «ما میان گروه‌های خشونت آفرین مانند طالبان و داعش یا القاعده و حرکت اسلامی ازبیکستان یا تحریک جدایی طلب ترکستان شرقی، فرقی نمی‌گذاریم. آنان که میان این گروه‌ها فرق می‌گذارند، با پذیرفتن خطر برای خودشان، چنین می‌کنند.»
داکتر عبدالله با اشاره بر “سیاست حمایت از تروریزم پاکستان”، بدون این که از آن کشور نامی ببرد، به سران حکومت‌های پیمان همکاری‌های شانگهای گفت: «باید مطمین شویم که هیچ دولت، نهادهای وابسته به دولت و یا عناصر سرکش به دلیل کوته‌نظری یا منافع شخصی از تروریست‌ها حمایت نمی‌کند. سازمان همکاری‌های شانگهایی در این زمینه باید موقف روشن بگیرد.»
داکتر عبدالله در جریان سخنرانی‌اش، یکبار دیگر خواهان کسب عضویت دایم افغانستان در سازمان همکاری‌های شانگهای شد. کشورهای هند و پاکستان به تازه‌گی عضویت این سازمان را دریافت کرده‌اند و داکتر عبدالله برای این دو کشور برای عضویت‌شان در این پیمان، هم‌چنان تبریک گفت. در حال حاضر، افغانستان و ایران خواهان کسب عضویت دایمی این سازمان‌اند.
داکتر عبدالله خواهان همکاری نزدیک‌تر کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در امر مبارزه با تروریزم شد و از کشورهای عضو این سازمان خواست تا در این زمینه با افغانستان همکاری کنند. هم‌چنان داکتر عبدالله از کشورهای عضو این سازمان خواست تا از نفوذشان بالای گروه‌های تروریستی به نفع صلح در افغانستان استفاده کنند. او گفت: «از اعضای سازمان همکاری‌های شانگهایی می‌خواهیم تا از نفوذ و روابط خود با گروه‌های مسلح مخالف در افغانستان استفاده و آنان را به صلح و مذاکره تشویق کنند.»
داکتر عبدالله هم‌چنان از موجودیت پناهگاه‌های تروریستان در بیرون از خاک افغانستان یاد کرد و گفت که حمایت‌هایی که گروه‌های تروریستی در بیرون از افغانستان به دست می‌آورند، باعث دوام جنگ و گسترش تروریزم در افغانستان شده است.
با این حال، داکتر عبدالله از پروژه‌های اقتصادی مانند پروسه استانبول، ریکا، کاسا ۱۰۰۰، تاپی و بندر چابهار به عنوان پروژه‌های موفق اقتصادی میان کشورهای عضو این پیمان یاد کرد و خواهان همکاری‌های بیشتر کشور‌ها در زمینه‌های اقتصادی شد.
نشست سران حکومت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای امروز جمعه اول دسمبر در شهر سوچی جمهوری فدراتیف روسیه برگزار شده است.
در این نشست نخست وزیران و یا مقامات ارشد کشورهای هند، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرغیزستان، چین و ازبیکستان به میزبانی روسیه به عنوان نماینده‌گان دایمی این سازمان حضور دارند. هم‌چنان کشورهای افغانستان، ایران، منگولیا و بیلاروس به عنوان کشورهای ناظر در این نشست اشتراک کرده‌اند. سازمان‌های بین‌المللی ناظر نیز نماینده‌گان ارشدشان را برای شرکت در این نشست فرستاده‌اند.

جمعه ۱۰ قوس ۱۳۹۶

هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*