خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / خشونت با محبت؛ طالبان خرید و فروش گل را در ولنتاین ممنوع کرد
A Taliban fighter directs traffic as a street vendor sells red heart-shaped balloons for Valentine's Day, in Kabul, Afghanistan, Monday, Feb. 14, 2022. (AP Photo/Hussein Malla)

خشونت با محبت؛ طالبان خرید و فروش گل را در ولنتاین ممنوع کرد

کابل/۲۵دلو/فرهنگستان
در اوج محدودیت های طالبانی شماری از شهروندان کابل روز عاشقان (ولنتاین) را جشن گرفتند، اما طالبان تجلیل از این روز را حرام دانسته اند و خرید گل و هدیه را منع کرده‌اند و نیز تدابیر امنیتی را در کابل روی دست گرفتند.
اداره امر به معروف طالبان یک روز پیش از ولنتاین به دکان‌داران هشدار داده بود که به این مناسبت به جوانان گل نفروشند.
طالبان این روز را فرهنگ غرب می‌دانند و افرادی که این روز را جشن می‌گیرند از سوی طالبان گنهکار دانسته می‌شوند.
این دومین سال است که طالبان برای ممانعت از برگزاری روز عشاق تلاش می‌کنند و فشارهای این گروه نسبت‌به سال گذشته بیشتر شده بود.
شماری از ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان با ردا (چپن‌)های سفید رنگ در شهر کابل حضور پیدا کردند و از ساکنان این شهر خواستند که روز عشاق را جشن نگیرند.
حسنیه از دخترانی است که برای خرید گل به بازار گلفروشی شهرنو در کابل آمده است.
او می‌گوید که یکی از افراد امر به معروف و نهی از طالبان به گلفروش اجاره نداد تا به من دسته گل بفروشد.
این دختر جوان درحالی که بغض گلویش را گرفته است گفت: «اسلام دین محبت است، دین عشق و صمیمیت است. خداوند دنیا را آفرید و بنای دنیا، انسانیت و عشق را بنا نهاد. من نمی‌دانم که چرا نمی‌توانیم دوست داشته باشیم و اجازه خرید دسته گل را نداریم این چگونه زندگی است که ما سپری می‌کنیم؟»
عزیز به بازار گلفروشی شهرنو آمده تا برای همسرش گل بخرد، اما اجازه خرید گل را نیافته است.
او که سخت اندوهگین است می‌گوید که هشت سال از ازدواجش می‌گذرد و او هرسال در این روز برای همسرش گل خریده اما امسال طالبان به او اجازه نداده اند گل بخرد.
عزیز گفت: «من نمی‌دانم، چرا دوست داشتن حرام است. اگر همسرت را با دسته گلی خوشحال کنی بدی اش درکجاست؟ متاسفانه در جامعه ما محبت جایش را به نفرت داده است. امروز واقعا دلم شکست حتی اجازه خرید یک دسته گل را نیافتم.»
نرگس مادر شش کودک از باشندگان کارته چهار کابل است، می گوید به دو بازار گل فروشی در «کارته ۴ و کوچه گل فروشی» در کابل رفت، اما کان‌داران به او گل نفروختند. نرگس می گوید می خواست به همسرش گل ببرد و و تجدید پیمان کند، هیچ دکانداری حاضر نشد برای گل بفروشد. نرگس گفت« گل‌فروشی های کارته ۴ رفتم دکان داران گفتند نمیشه، طالبان گفتند امروز به کسی گل نفروشید، کوچه گل‌فروشی رفتم، آنجا هم گفتند اجازه نیست، امروز نمیشه گل بفروشیم به شما، هر چی گفتم یک شاخه برم بفروشید، قبول نکردند، دست خالی پس خانه رفتم.»
کوچه های که یک و نیم سال پیش در این روز جنب و جوش زیادی داشتند، اکنون سرد و خالی اند. این کوچه ها در روز چهاردهم فبروری پر از جوانانی بودند که برای همسر،نامزد، دوست و مادر و پدر های شان گل و هدیه می‌خریدند اکنون گاه گاهی کسی را می‌بینید که از این کوچه ها عبور کند و یا به دکان های گل فروشی سربزند. گل فروشان برعکس گل های شان چهره های خسته و اندوهگینی دارند.
گل‌فروشان در نقاط مختلف شهر کابل می‌گویند که پس از سقوط جمهوریت و بازگشت طالبان در افغانستان بازار گل‌فروشی درکابل رونق خود را از دست داده‌است و مردم توانایی و انگیزه خرید گل را ندارند.
گل‌فروش ‌های کابل دلیل دل سردی جوانان را محدودیت های طالبان می‌دانند.
علی یکی از گل‌فروشان ساحه پل سرخ کابل است که از سال‌ها بدینسو دکان گل‌فروشی دارد.
او می‌گوید که قبل از حاکمیت طالبان در روز ولنتاین مردم دسته دسته برای خرید گل می‌آمدند، اما این دومین سال است که شمار انگشت شماری برای خرید گل دل خوش می‌کنند آن هم به گونه پنهانی.
علی تاکید کرد: «در سال‌های گذشته کار وبار ما بسیار خوب دختران و پسران حتی افرا سن بالا می‌آمدند گل می‌خریدند و درآمد زیادی داشتیم. دو سال است که این فرهنگ خیلی کمرنگ شده است. طالبان دیروز واضح گفتند اگر فردا هر گل فروش دیده شد که یک گل را می‌فروشد حق شکایت را ندارد.»
عمران یکی از گل‌فروشان در شهر نو کابل می‌گوید: «من همه ساله در روز عاشقان درآمدی بالاتر از ۲۰ هزار افغانی داشتم. اما امروز که روز ولنتاین است یک هزار افغانی درآمد داشته‌ام.
حکومت مورد حمایت کشورهای غربی در افغانستان ۱۵ اوکتوبر ۲۰۲۱ به‌دست طالبان سقوط کرد. در سال‌های اخیر نظام جمهوریت، جشن و تجلیل از ولنتاین در کلان‌شهرهای افغانستان، به‌ویژه کابل، با مراسم‌ ویژه برگزار می‌شد. در این روز دختران و پسران عاشق به یکدیگر هدیه می‌دادند و این روز را با خوشی سپری می‌کردند.
در حکومت سابق افغانستان نیز علمای دینی مخالف تجلیل از روز ولنتاین بودند، اما حکومت مانع برگزاری این مراسم نمی‌شد.
همه ساله از ۱۴ فبروری به عنوان روز عاشقان (ولنتاین) در بسیاری از کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود. در این روز عشاق با خرید دسته‌های گل و هدیه‌های دیگر به معشوقه‌ های شان ابراز محبت می کنند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*