خانه / خبرها / حمیرا نکهت دستگیرزاده شاعر سرشناس افغانستان در گذشت

حمیرا نکهت دستگیرزاده شاعر سرشناس افغانستان در گذشت

کابل/۱۴سنبله فرهنگستان
حمیرا نکهت دستگیرزاده شاعر سرشناس افغانستان به عمر ۶۰ سالگی در هالند درگذشت.
دوستان این شاعر پرآوازه، می‌گویند که او از سال‌ها به این‌سو با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد.
از بانو حمیرا نکهت دست‌گیرزاده، بیشتر از ده مجموعۀ شعری پخش شده‌اند.
شماری از شاعران و نویسنده‌گان کشور، حمیرا نَکهت را از بهترین شاعران معاصر کشور می‌دانند و گفته‌اند که تا آخرین روزهای زنده‌گی‌اش برای رشد ادبیات فارسی تلاش می‌کرد.
فرهاد جاوید، شاعر افغانستان در این باره گفت: « دست‌گیرزاده، از شاعرانی بودند که در حوزۀ شعر معاصر، به‌ویژه غزل، از چهره‌های مانا و ماندگار بود.»
حمیرا نکهت در کنار نوشتن شعر و چاپ اثرهای هنری‌اش در دهۀ شصت هجری و پس از پایان مکتب، نخستین مأموریت خودرا در رادیوی ملی افغانستان آغاز کرد و در آنجا تهیه کننده برنامه‌های ادبی و هنری بود.
ناهید بشر دوست، شاعر و خبرنگار بیان داشت: «بانو حمیرا از افتخارهای افغانستان بود و همیشه در کنفرانس‌هایی که در ایران، ازبیکستان و تاجیکستان از آدرس افغانستان شرکت می‌کرد.»

به دور آتش و دریغ، شط آبی رهایی، غزل غریب غربت، هیچ نتوان گفت در پنجاه سال، آفتاب آواره، تلخ در آتش و کوچه‌های روشن ماه، از پوست تا پوستر و از سپیدۀ لبریز، از اثرهای شعری حمیرا نکهت استند.
قمبرعلی تابش، پژهشگر ادبی می‌گوید که شعرهایی بانو حمیرا نکهت را به‌صورت کلی می‌توان عشق، عشق به وطن و دردهای اجتماعی تصویر کرد.
حمیرا نکهت دستگیرزاده، شاعر افغانستانی، ۶۰ سال پیش، در یکی از شفاخانه‌های شهر کابل، پا به هستی گذاشت. او دوران کودکی‌اش را در آغوش خانواده به جوانی رسانده و پس از پایان آموزش‌های نخستین، توانست در ۱۳۵۸ وارد دانشکده‌ی حقوق وعلوم سیاسی  دانشگاه کابل شود. دستگیرزاده در خانواه‌ای بزرگ شد که با شعر کلاسیک آشنایی داشتند؛ آشنایی‌ای که روی ذوق شعری او نیز اثر عمیق خودش را گذاشت، این اثرگذاری را می‌شود در کارهای به جامانده از خانم دستگیرزاده دنبال کرد.
خانم دستگیرزاده، پس از پایان دروه‌ی کارشناسی‌اش، وارد رادیو-تلویزیون ملی افغانستان شد و در آن‌جا به تهیه‌ی برنامه‌های شعری و مجله‌های رادویی، زمانی را می‌گذارند. خانم دستگیرزاده، به اثر توانایی‌هایی که داشت در ۱۳۶۴ به انجمن نویسندگان افغانستان، فراخوانده شد و به کار در آن‌جا خود را سرگرم می‌کند.
خانم نکهت به دلیل همسانی با میلیون‌ها افغانستانی، ناچار به مهاجرت شده و از ۱۹۹۱ به این سو، با شوهر و دو فرزندش در هالند گذراند و به اثر بیماری سرطان، در بیمارستانی در هالند درگذشت.

از خانم دستگیزاده، مجموعه‌های شعری مثل؛ «شط آبی رهایی»،«غزل غریب غربت»، «به دور آتش و دریغ»، «آفتاب آواره»، «تلخ در آتش» به جا مانده است که بخشی از آن، روایت زندگی و باورهای زن افغانستانی است.

روی برخی از شعرهای حمیرا نکهت، آهنگ‌هایی نیز ساخته شده‌اند و مجموعۀ شعری به زبان هالندی نیز دارد.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*