خانه / خبرها / حمله شبانه پولیس بر معترضان ، عمل غیرقانونی و خلاف ارزش های حقوق بشری است

حمله شبانه پولیس بر معترضان ، عمل غیرقانونی و خلاف ارزش های حقوق بشری است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، حمله شبانه پولیس بر معترضان در شهر کابل را محکوم کرده، آن را یک عمل غیرقانونی و خلاف ارزش های حقوق بشری خوانده است.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ نیروهای امنیتی نیمه های شب گذشته (دوشنبه ۲۹ جوزا) به خیمه معترضان در شهر کابل حمله کرد و خیمه های اعتراضی آنان را برچیدند.
اما نیروهای امنیتی بار دیگر با معترضان درگیر شدند و به گفته معترضان در این درگیری ۲ متعرض کشته، ۲۷ نفر دیگر زخمی شدند و نیروهای امنیتی ۱۱ نفر دیگر را بازداشت کردند.
اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با انتشار بیانه ای، با بیان این که “راه اندازی تظاهرات مسالمت آمیز و قانونی و مشارکت در آن، یکی از حقوق بشری شهروندان و از مظاهر و مشخصه های نظام های دموکراتیک و مردم سالار است”، خاطرنشان کرده که از ادامه خشونت علیه معترضین توسط طرف نیروهای امنیتی نگران است.
به گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، حمله شب هنگام توأم با خشونت بر معترضین یک عمل خشونت بار، غیرقانونی و برخلاف ارزش های حقوق بشری و حقوق و آزادی های سیاسی و مدنی شهروندان کشور بوده که باعث ایجاد بیشتر فضای رعب و ترس در یک جامعه دموکراتیک می شود.
این کمیسیون ادامه داده است: “همزمانی این حادثه بعد از جلسه رئیس جمهور با فعالین مدنی، اراده واقعی دولت را به احترام ارزش های حقوق بشری و حقوق و آزادی های اساسی شهروندان، به آزمایش جدی مواجه می سازد.”
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت جمهوری اسلامی افغانستان جدا خواسته تا تعهدات ملی و بین المللی خویش را در راستای احترام، حمایت و رعایت ارزش های حقوق بشری جهت تأمین فضای امن و مصون عملی سازند.
از سوی دیگر، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ضمن تأکید بر حق برگزاری اجتماعات، از معترضین تقاضا کرده که با خویشتن داری و به دور از هر نوع خشونت، خواسته های خویش را با مقامات مربوط در میان گذاشته و مشکل موجود را از طریق گفتگو و تفاهم با ارگان های دولتی، حل و فصل نمایند.
همچنان کمیسیون از دولت افغانستان می خواهد که عاملین حادثه شب گذشته و حوادث مشابه را هرچه عاجل شناسایی و مورد پیگرد عدلی قرار داده و با نمایندگان معترضین به صورت مستقیم گفتگو نموده نماید. این کمیسیون ادامه داده که دولت افغانستان باید با رعایت اصل عدالت و حقوق بشر، به خواسته‌ها و مطالبات معترضین رسیدگی کرده و به خشونت‌ها در جریان اجتماعات در زودترین زمان پایان بدهد.
در همین حال مجلس سنا نیز این حمله شبانه نیروهای امنیتی را محکوم کرده و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی آن را تکان دهنده خوانده است.
منبع : خبرگزاری جمهور- کابل

۲۰ جون ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*