خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / حسین یمین، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌ کابل درگذشت

حسین یمین، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌ کابل درگذشت

کابل/۱۳دلو/فرهنگستان
محمد حسین یمین، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌ کابل به اثری «ایست قلبی» در کابل درگذشت.
خانه ادبیات افغانستان با اعلام این خبر نوشت: «یاد و نام محمدحسین یمین، از استادان زبان و ادبیات فارسی در افغانستان را گرامی می‌داریم. آمرزش الهی، بهره او باد.»
راحله حمیدزی، رییس دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه کابل گفت که استاد یمین شب گذشته (سه شنبه، ۱۲ دلو) در خانه‌اش در منطقه‌ی خیرخانه شهر کابل درگذشته است.
محمدیونس طغیان از استادان دانشکده زبان و ادبیات دری دانشگاه کابل گفت که استاد یمین از استادان خوب دانشکده فارسی دری بود. عمری طولانی تدریس کرد و کتاب‌ها و مقالات متعدد در زمینه زبان شناسی از خود به جا گذاشت.
محمّدحسین یمین (متولد ۱۳۱۵ ـ چاریکار، استان پروان‌، افغانستان‌) بود که دکتری زبان و ادبیات فارسی‌ داشت و از ۱۵ حمل ۱۳۸۲ عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بود.
«فرهنگ تلفّظ لغات با بیان معانی»، «دستور نگارش برای همه»، «کتاب فونولوژی و مورفولوژی (صرف دری)»، «برخی‌از ویژگی‌های دستوری شاهنامه»، «دستور تاریخی زبان فارسی دری»، «دستور معاصر زبان فارسی دری» و «تاریخچه زبان فارسی دری» از جمله آثار او هستند.
سید رسول موسوی در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «‏استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ‎کابل و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی محمدحسین یمین دار فانی را وداع گفتند. استاد یمین مولف دهها کتاب و مقاله پژوهشی درباره زبان فارسی – دری بودند. شک نیست که درگذشت ایشان خسران بزرگی بر جامعه ادب و زبان فارسی است. خدایش بیامرزد.»

پرتو نادری شاعر و نویسنده در فیسبوک خود نگاشته که تمرکز کار فرهنگی استاد یمین بیش‌تر بر دستورنویسی، تاریخ زبان و پژوهش‌های ادبی و ادبیات‌شناسی متمرکز بود.
افزون بر این کتاب‌ها از استاد یمین‌ دهه‌ها مقالهء پژوهشی در پیوند به زبان و زبان‌شناسی در مجله‌های علمی فرهنگی کشور و حوزهء زبان پارسی دری نشر شده است.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*