خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / ۳۸۰ هزار بی‌جا شده در سال ۲۰۲۰ میلادی

۳۸۰ هزار بی‌جا شده در سال ۲۰۲۰ میلادی

کابل/۶دلو/فرهنگستان
طبق گزارش دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا)، در سال ۲۰۲۰ میلادی دست‌کم ۳۸۰ هزار نفر از شهروندان افغانستان به دلیل جنگ و درگیری از خانه‌ها و مناطق‌شان بی‌جا شده‌اند.
در گزارشی که روز دوشنبه (۶ دلو)، از سوی اوچا منتشر شده، آمده که در سال ۲۰۲۰ میلادی چالش‌های زیادی به شمول جنگ و حوادث طبیعی، سبب شد که شمار زیادی از شهروندان افغانستان نیازمند کمک‌های بشردوستانه شوند.
در این گزارش آمده‌است : «در این سال ۳۸۰ هزار نفر به دلیل جنگ از خانه‌های‌شان بی‌جا شدند. این افراد در سراسر افغانستان متواری شده و به دلیل چالش‌های موجود و جنگ، نمی‌توانند به خانه‌ها و منطقه‌ی‌شان برگردند.»
اوچا همچنان گفته است که در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۸۶۸ هزار شهروند افغانستان، به کشورشان برگشته‌اند.
در گزارش آمده که ۸۶۰ هزار نفر از ایران و ۷۹۰۰ نفر از پاکستان به کشورشان برگشته‌اند. همچنان، شش هزار نفر از ترکیه و شمار کمی نیز از کشورهای اروپایی به افغانستان برگشت داده شده‌اند.
این در حالی است که به تازگی، سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان، گزارشی را منتشر کرد که به اساس آن، حدود نیمی از جمعیت افغانستان، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.
در گزارش این سازمان که روز سه‌شنبه (۳۰ جدی) نشر شد، آمده بود که ۱۸٫۴ میلیون نفر در افغانستان به شمول ۹٫۷ میلیون کودک، به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند. سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان، خواستار کمک سه میلیارد دالری برای رسیدگی به این وضعیت در سال ۲۰۲۱ میلادی شده است.
کریس نیامندی، مدیر بخش افغانستان سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان، گفته است که شهروندان افغانستان از جنگ، خشونت، فقر و بحران ناشی از ویروس کرونا رنج می‌برند.
به گفته‌ی نیامندی، کمک‌های بین‌المللی به افغانستان، به گونه‌ی نگران‌کننده‌ای کاهش یافته است. او گفته است، در نشست بین‌المللی‌ای که نوامبر سال گذشته‌ی میلادی برگزار شد، با توجه به بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در این کشور، کمک‌های انجام‌شده به قدر کافی نبوده است.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*