خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / جنبش زنان در کابل: کمک‌های بشری ناعادلانه توزیع می‌شود

جنبش زنان در کابل: کمک‌های بشری ناعادلانه توزیع می‌شود

کابل/۱۸جدی/فرهنگستان
گروهی از فعالان حقوق زن با نشر قطع‌نامه‌ای زیر نام «جنبش زنان برای عدالت و آزادی»، نسبت به توزیع ناعادلانه کمک‌های بشردوستانه در ولایات و ولسوالی‌های افغانستان اعتراض کردند.
این زنان ام‌روز (شنبه، ۱۸ جدی) با برگزاری یک گردهمایی، در قطع‌نامه‌ای گفته‌اند که توزیع کمک‌ها ناعادلانه و براساس زد و بند‌های قومی‌، مذهبی، سمتی، سیاسی و واسطه‌بازی صورت گرفته است.
اعضای این جنبش افزودند که با تغییر نظام، فقر و بیکاری از یک سو و افزایش بی‌سابقه بهای مواد غذایی و سوختی از سوی دیگر، افغانستان را در آستانه‌ی یک بحران قرار داده است.
به‌گفته‌ی این زنان، این بحران چنان شدید است که سازمان‌های بین المللی و حقوق‌بشری نسبت به وقوع فاجعه‌ی انسانی در پی آن هشدار داده‌اند.
به اساس آمار سازمان جهانی غذا، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در معرض «گرسنگی شدید» قرار دارند. در این میان به گفته‌ی زنان فعال، ولایت‌های مناطق مرکزی از محروم‌ترین و فقیرترین ولایت‌ها در کشور است که فقر، بی‌کاری و گرسنگی در آنجا بیداد می‌کند.
در قطع‌نامه‌ی آنان آمده است که در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۶۸ هزار خانواده در افغانستان کمک نقدی و غیرنقدی صورت گرفته است.
این زنان افزوده‌‌اند که در بعضی ولایت‌ها و ولسوالی‌ها چندین بار کمک صورت گرفته؛ اما در بعضی ولایت‌ها اصلا توجه نشده است. زنان معترض از ولایت‌های دایکندی، بامیان، سمنگان، جوزجان، غور، بدخشان، تخار و مناطق غرب کابل به‌عنوان مناطق محروم یاد کرده‌اند.
اعضای جنبش از نهادها و کشورهای مددرسان خواسته‌اند تا کمک‌های بشردوستانه بدون تبعیض و با مکانیسم‌های شفاف به افراد نیازمند واقعی توزیع شود و جلو سوءاستفاده در روند توزیع کمک‌ها گرفته شود.
با این‌همه، مقام‌های حکومت سرپرست طالبان تاکنون در پیوند به این ادعاهای مطرح شده از سوی «جنبش زنان برای عدالت و آزادی» واکنش نشان نداده و در مورد توزیع ناعادلانه کمک‌های بشردوستانه اظهار نظر نکرده‌اند.
این در حالی است که در ماه‌های اخیر و در پی سقوط نظام پیشین، فقر و بیکاری در کشور افزایش یافته و گرانی بی‌سابقه مواد غذایی و سوختی، افغانستان را در آستانه بحران قرار داده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*