خانه / خبرها / ثبت ۲۴۹ قضیه لت‌وکوب زنان در دوران قرنتین

ثبت ۲۴۹ قضیه لت‌وکوب زنان در دوران قرنتین

 

معاون دادستان کل: ۲۴۹ قضیه‌ی لت‌وکوب زنان در دوره‌ی قرنتین ثبت شده است

معاون دادستان کل گفته است که در جریان روزهای قرنتین، ۲۴۹ مورد لت‌وکوب زنان در محیط خانواده‌ها در سراسر افغانستان به ثبت رسیده است.

سنا شنا منصور، معاون دادستان کل در امور منع خشونت علیه زنان و تخلفات کودکان روز (پنج‌شنبه، ۵ سرطان) در یک نشست خبری در کابل گفت که به این تعداد قضایای خشونت علیه زنان در کابل و ولایات رسیدگی شده است.

وی افزود که از آغاز ماه قوس سال گذشته تا ماه ثور سال جاری، در مجموع یک‌هزار و ۱۷۳مورد قضیه‌ی خشونت علیه زنان در سراسر افغانستان به ثبت رسیده است که ۵۴۸ مورد این قضایا لت‌وکوب، ۱۴۱ مورد آن آزار و اذیت و۱۲۱ مورد دیگر آن نیز تجاوز جنسی می‌باشد.

با این حال جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستان کل که  قضایای خشونت علیه زنان را شامل: تجاوز جنسی، آزار و اذیت، لت‌وکوب، ممانعت از حق ازدواج، ازدواج قبل از سن، انزوای اجباری، منع تصرف در اموال و ارث و برخی از موارد دیگر می‌داند می‌گوید که از جمله یک‌هزار و ۱۷۳ قضیه، ۳۳۹ مورد آن در کابل، ۹۴ مورد در هرات، ۶۷ مورد در دایکندی، ۶۶ مورد در تخار، ۶۳ مورد در ننگرهار و ۵۷ مورد در بلخ ثبت شده است.

این درحالی‌است که دادستانی کل آمار خشونت علیه زنان را در سال ۱۳۹۸ به بیش از دو هزار و ۵۰۰ پرونده گفته است که از این میان تنها ۱۴۹ مورد آن تجاوز جنسی بوده‌است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیعصدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*