خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / توقف فعالیت نهادهای آموزشی در قندهار و هلمند

توقف فعالیت نهادهای آموزشی در قندهار و هلمند

کابل/۲۸حمل/فرهنگستان
وزارت معارف حکومت سرپرست طالبان فعالیت تمامی نهاد‌های آموزشی را در ولایت‌های قندهار و هلمند «تا امر ثانی» به حالت تعلیق درآورده است.
وزارت معارف طالبان این دستور را روز (یک‌شنبه، ۲۷ حمل) در نامه‌ای به ریاست‌های معارف ولایت‌های قندهار و هلمند ابلاغ کرده است.
در این نامه آمده است که تا زمان تعیین هیأت و تحقیق در مورد پروژه‌های مؤسسات آموزشی و حل اختلافات در سطح محلی، فعالیت این مؤسسات به حالت تعلیق درآید.
وکیل احمد متوکل سخنگوی ریاست معارف ولایت قندهار می‌گوید که این تصمیم به هدف بررسی پروژه‌ها و فعالیت‌های نهادهای آموزشی گرفته شده است.
فضل صابری، مسوول یکی از نهادهای آموزشی در قندهار، می‌گوید: «فعالیت ما در عرصه آموزش و‌ پرورش و تعلیم کودکان متاسفانه پس از این‌که ملل متحد و یا نهادهای که حمایت می‌کردند، در بخش تعلیم و تربیه و پرورش کودکان، فعالیت‌های ما توقف پیدا کرده است.»
برخی از منابع می‌گویند که موسسات، صنف‌های محلی آموزشی را برای دختران و پسران محروم که در بخش‌های دوردست کشور بودوباش دارند، ایجاد کرده است.
در این میان، وزارت اقتصاد می‌گوید که ۱۷۸ نهاد به شمول نهادهای خارجی در بخش آموزش و پرورش در کشور فعال اند.
به گفته‌ی مسوولان در این وزارت، ۶۰ نهاد از ۱۷۸ نهاد فعال، خارجی استند.
از سویی‌هم، رییس اتحادیه مکتب‌های خصوصی می‌گوید که در جریان نزدیک به دو سال، فعالیت بیش از ۳۵۰ مکتب خصوصی در کشور متوقف شده است.
با این حال، دختران دانش‌آموز از رهبران طالبان می‌خواهد که دروازه‌ مکتب‌ها را به روی دختران باز کنند.
دینا، دانش‌آموز گفت: «ما تقاضا می‌کنیم که هرچه زودتر دروازه‌های مکاتب را باز کنند. چرا که ما درس بخوانیم و علم باعث این می‌شود که کشور ما هم ترقی کند و پیشرفت کند.»
پیش از این صندق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف اعلام کرده که بیش از ۵هزار صنف محلی را در سراسر افغانستان برای آموزش ۴میلیون کودک که پنجاه درصد آن دختران اند، ایجاد کرده است.
این درحالی است که طالبان آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را در سراسر کشور منع کرده و دروازه‌های دانشگاه‌ها را نیز به‌روی دختران مسدود کرده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*