خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / توقف فعالیت‌‌های انستیتوت ‌ملی ‌موسیقی‌ افغانستان

توقف فعالیت‌‌های انستیتوت ‌ملی ‌موسیقی‌ افغانستان

کابل/۱۷میزان/فرهنگستان
پس از سقوط حکومت پیشین،آخرین اعضای گروه انستیتوت ‌ملی ‌موسیقی ‌افغانستان چهار روز پیش از کابل به قطر رفتند و اکنون فعالیت‌ انستیتوت ‌ملی ‌موسیقی ‌افغانستان به طور کلی متوقف شده‌است.
آخرین اعضای گروه انستیتوت ‌ملی ‌موسیقی ‌افغانستان قرار است به پرتگال پناهنده شوند. پنجاه درصد از اعضای این نهاد که کشور را ترک کرده بانوان استند.
رییس این انستیتوت می‌گوید که در آیندۀ نزدیک با جمع از اعضای انستیتوت ملی موسیقی افغانستان که کشور را ترک کرده‌اند، یک ارکستر بزرگ به راه می‌اندازد.
احمد ناصر سرمست، بنیانگذار انستیتوت ملی موسیقی افغانستان، گفت: «متاسفانه امروز دروازه‌های انسیتیوت ملی موسیقی افغانستان  بسته است. ما کارهای خودرا با یک تعمیر شروع کردیم، اما امروز متاسفانه هر دو کمپلکس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان دروازه‌اش بسته است.»
از سویی‌ هم، قاری مجیب ‌الرحمن آخندزاده، عضو کمیسیون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ،که تنها ترانه خوانی و مقاله‌های اسلامی در اسلام جایز می‌داند، می‌گوید: «هر چیزی که در چارچوب شریعت اسلامی جای داشت، دروازۀ او مسدود نمی‌شود، هر چیزی که جای نداشت، دروازۀ او مسدود می‌شود.»
انستیتوت‌‌ ملی ‌موسیقی ‌افغانستان که طی سال‌ها اخیر موسیقی اصیل کشور را به جهانیان معرفی کرد و دست‌آوردهای مهمی را کسب کرده‌است.
این نهاد از سال ۲۰۱۰بدین‌سو زیر نظر احمد سرمست به فعالیت‌هایش ادامه می‌داد که توانست برنده‌ی جایزه‌های مهم به شمول جایزه «نوبلِ موسیقی» نیز شود.
عبدالقدیر میرزایی، یکی از نویسندگان افغانستان، گفت: «بی‌تفاوتی در مقابل موسیقی و نهاد آموزشی موسیقی در افغانستان در واقع بی‌تفاوتی در مقابل فرهنگ و عنعنات ملی این کشور محسوب می‌شود.»
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*