خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / توزیع ۱۹۲هزار ویزه گردشگری افغانستان در سه سال گذشته

توزیع ۱۹۲هزار ویزه گردشگری افغانستان در سه سال گذشته

کابل/۳دلو/فرهنگستان
طبق آمارهای وزارت خارجه افغانستان، بیش از ۱۹۲هزار ویزۀ گردش‌گری برای شهروندان خارجی از سوی نماینده‌گی‌‎های سیاسی افغانستان در کشورهای دیگر در سه ساله گذشته توزیع شده‌اند.
بربنیاد این آمارها، تنها در سال ۲۰۲۰ در زمان ویروس همه‌گیر کرونا، بیش از ۳۸ هزار و ۵۰۰ خارجی ویزۀ گردشگری افغانستان دریافت کردند.
شماری از گردشگران خارجی با پخش ویدیوهایی از بخش‌های تاریخی و طبیعت افغانستان در شبکه‌های اجتماعی نشان دادند که در زمان ویروس همه‌گیر کرونا نیز به افغانستان سفر کردند.
درو بینسکی، گردشگر امریکایی که در سال ۲۰۲۰در زمان ویروس همه‌گیر کرونا پس از بازدید ۱۹۱کشور برای دومین بار به افغانستان آمد و ویدیوهایی سفرش را در انترنت همگانی کرده‌است.
در زمان ریاست‌جمهوری داوود خان تا ۱۲۰هزار گردشگر خارجی از بامیان بازدید کرده بودند، اما چهل و هفت سال پس از آن زمان شرکت‌های فعال در امور گردشگری ناامنی و فقر را مانع بزرگ در برابر گردشگران خارجی می‌دانند.
اسلام‌الدین فرهنگ، رهنمای گردشگری در شرکت سیاحتی افغان بامیان می‌گوید: «ترویزم بین‌المللی به‌خاطر ناامنی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده‌اند، اما ترویزم ملی اما خوب است.»
هتل‌ها در کابل به‌شمول هتل سرینا که یکی از مقصدهای مسافر ها برای بودوباش است، نمی‌دانند که چه شمار مهمانانش در سه سال گذشته گردشگر بوده‌اند.
حارث نایاب، مسؤول بخش بازاریابی هتل سرینا گفت: «متأسفانه که بدلیل نبود بخشی در سیستم هتل که مربوط گردشگران باشند، ما نمی‌تانیم بگویم چه تعداد گردشگر در سال‌های اخیر به کابل آمده‌اند.»
جاذبه‌هایی همانند قلعه تاریخی اختیار الدین، منار های تاریخی مصلی گوهرشاد بیگم و سایر مکان‌های تاریخی کشور هزارن گردشگر را  کشانده که باعث رونق کار و بار مردم و همچنین رونق صنعت هتل داری شده است.
محلات تفریحی و سیاحتی در سراسر افغانستان از شروع سال میلادی ۲۰۲۰ به روی بازدید کنندگان مسدود بود که در کنار این‌که ناامنی‌ها تهدید اصلی در برابر گردشگران شناخته می‌شود اما در یک سال پسین گسترش ویروس کرونا صنعت گردشگری را در افغانستان نیز همانند کشورهای دیگر صدمه زد.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*