خانه / خبرها / توافق افغانستان و ایران روی قانون‌ مندسازی حضور مهاجرین در ایران

توافق افغانستان و ایران روی قانون‌ مندسازی حضور مهاجرین در ایران

افغانستان و ایران روی قانون‌مندسازی حضور مهاجران افغان در ایران توافق کردند

کابل/۲سرطان/فرهنگستان
وزارت خارجه افغانستان با نشر اعلامیه‌ی گفته است که در جریان سفر محمدحنیف اتمر، سرپرست این وزارت به ایران، دو کشور در مورد قانون‌مندسازی حضور مهاجران افغان به توافقاتی دست یافته‌اند.

در اعلامیه‌ی که امروز (دوشنبه، ۲ سرطان) به نشر رسیده، آمده است که این توافقات در بخش‌های مصئونیت، زندگی بهتر و رعایت حقوق بشر در قبال شهروندان افغانستان که در ایران حضور دارند، صورت گرفته است.
به نقل از اعلامیه منتشرشده، در این نشست دولت ایران به افغانستان و شهروندان افغانستان از رویه‌ی خوب و مدارا در ایران، اطمینان داده است. همچنان دو طرف تأکید کرده‌اند تا مذاکرات را جهت تنظیم استخدام کارگران افغان در ایران ادامه دهند.
گران هیواد سخن‌گوی وزارت خارجه می‌گوید که براساس این توافقات قرار است روند توزیع شناس‌نامه، صدور پاسپورت و تمدید کارت‌های اقامت و تثیبت هویت را این وزارت آغاز کند.
گران هیواد، با اشاره به وقایع اخیر غرق‌شدن کارجویان افغان در مرز با ایران و آتش‌گرفتن موتر حامل مهاجران افغان در ولایت یزد این کشور تأکید کرده است که این توافقات به‌خاطر جلوگیری از تکرار چنین وقایع «دردناک» صورت گرفته است.

از سویی هم، براساس اعلام وزارت خارجه، افغانستان و ایران در مورد انتقال اجساد و مجروحین شهروندان کشور در حادثه‌ی یزد نیز توافق شده است.
دو طرف همچنان روی تقویت امنیت سرحد میان دو کشور، مبارزه‌ی مشترک با قاچاقبران انسان و جلوگیری از ترددهای غیرقانونی نیز به توافق دست یافته‌اند.
این درحالی‌ست که آقای اتمردیروز (یکشنبه، ۱سرطان) در رأس یک هیأت بلندرتبه‌ی دولتی به ایران رفته بود. بربنیاد اعلام این وزارت، او در جریان این سفرش با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است.
اقای اتمر هدف این سفر را پرداختن به رویدادهای ناگوار اخیر برای مهاجران، جستجوی راه‌حل برای جلوگیری از تکرار این رویدادها، تقویت و توسعه‌ی همکاری‌های همه‌جانبه و مذاکرات در مورد سند همکاری‌های جامع بین دو کشور گفته است.
چندی پیش رییس‌جمهور غنی در بیست‌وششم جوزا در نشست کابینه اعلام کرد که آقای اتمر در آینده‌ی نزدیک برای گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی در مورد مسایل مربوط به مهاجران، به تهران می‌رود.
ترکیب این هیأت از نمایندگان هفت وزارت، پنج ریاست مستقل، مشاوریت حقوقی ریاست‌جمهوری و دفتر شورای امنیت ملی بوده است.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*