خانه / خانواده / جوانان / تهدید دانش آموزان در بدخشان ؛ ۱۸۴دانش‌آموز دختر از آزمون کانکور باز ماند

تهدید دانش آموزان در بدخشان ؛ ۱۸۴دانش‌آموز دختر از آزمون کانکور باز ماند

تهدید دانش آموزان در بدخشان؛۱۸۴دانش‌آموز دختر از آزمون کانکور باز ماند

کابل/۳۱اسد/فرهنگستان
مسوولان محلی در ولایت بدخشان می‌گویند که ده‌ها دانش‌آموز دختر به دلیل تهدید طالبان نتوانسته‌اند در آزمون کانکور شرکت کنند.
شمار این دانش‌آموزان ۱۸۴ تن گفته شده‌است و این تعداد از باشنده‌گان ولسوالی مایمی بدخشان هستند.
محل برگزاری آزمون کانکور این دختران ولسوالی شکی بوده است که شرکت کننده های کانکور باید از ولسوالی مایمی از طریق زمین به این ولسوالی سفر می‌کردند.

اخترمحمد خیرزاده، معاون والی بدخشان، روز (جمعه، ۳۱  اسد)، می‌گوید که رفت‌وآمد بین ولسوالی مایمی و نسی به دلیل حضور «مخالفان مسلح دولت» در امتداد این مسیر غیر ممکن است.
به گفته او، قرار بود که آزمون کانکور در ولسوالی نسی برگزار شود و به دلیل همین تهدیدات، محل برگزاری این آزمون ولسوالی شکی انتخاب شده است.
او افزود که حدود ۳۰۰ دانش‌آموز از ولسوالی مایمی در ولسوالی شکی باید آزمون کانکور را سپری می‌کردند، اما طالبان مانع شرکت شماری از این دانش‌آموزان شده‌اند.
معاول والی بدخشان گفت که تلاش صورت گرفت تا این دانش‌آموز از شرکت در آزمون کانکور باز نمانند، اما این تلاش‌ها نتیجه نداده است.
اخترمحمد خیرزاده گفت که این دانش‌آموزان از آزمون کانکور باز نمی‌مانند توسط هواپیما به مرکز انتقال داده شده و شامل دور متفرقه خواهند شد.
با این حال، عبدالقدیر خموش، سرپرست کمیته ملی امتحانات کانکور نیز تأیید می‌کند که شماری از دانش‌آموزان دختر نتوانسته‌اند به دلیل تهدیدات امنیتی در آزمون کانکور امسال در بدخشان شرکت کنند.
خموش افزود که آزمون کانکور در ولسوالی‌های بدخشان برای دو روز تنظیم شده بود و به دلیل تهدیدات امنیتی محل برگزاری آزمون کانکور حوزه درواز تغییر کرد، اما شماری از دانش‌آموزان از شرکت در آن بازمانده‌اند.
برخی از باشنده‌گان بدخشان گفته‌اند که طالبان مانع شرکت دختران در آزمون کانکور شده‌اند.
طبق گفته‌های باشنده‌گان بدخشان، طالبان تهدید کرده‌ بودند هر دختری که در آزمون کانکور شرکت کند، صدهزار افغانی جریمه خواهد شد.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*