خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / تندیس عبدالعلی مزاری در بامیان منهدم شد

تندیس عبدالعلی مزاری در بامیان منهدم شد

کابل/۲۷اسد/فرهنگستان
تندیس عبدالعلی مزاری، «شهید وحدت ملی» در شهر بامیان با انفجار ماین به‌گونه‌ی کامل تخریب شد.
منابع مردمی در ولایت بامیان تأیید می‌کنند که تندیس عبدالعلی مزاری حوالی ساعت ۸:۳۰ شب گذشته (سه‌شنبه، ۲۶ اسد) تخریب شده است.
تاکنون روشن نیست که تندیس چگونه منهدم شده است؛ اما باشنده‌گان شهر بامیان روایت‌های متفاوتی دارند. برخی گفته‌اند که این تندیس با انفجار ماین تخریب شده، اما شماری دیگر معتقدند که تندیس عبدالعلی مزاری با شلیک راکت ویران شده است.
تخریب تندیس عبدالعلی مزاری، با واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. کاربران این کار را یک عمل «وقیحانه» و اهانت به ارزش‌ها و هویت یک قوم دانسته‌‌اند.
یکی از باشنده‌گان بامیان در صفحه فیس‌بوک خود در این باره چنین نوشته است: «به‌ رغم اظهارات والی طالبان برای بامیان مبنی بر حرمت‌گذاری به همه هویت‌ها، تامین برابری میان همه اقوام ساکن در این‌ ولایت و جلوگیری از انتقام‌جویی‌های شخصی و حزبی از سوی افراد فرصت‌طلب که در انتظار فراهم‌ شدن شرایط برای عقده‌گشایی‌ بودند، افراد وابسته به این گروه، شب گذشته با انهدام و منفجرسازی تندیس رهبر شهید، استاد مزاری، جنایت نابخشودنی‌ای را مرتکب شده و به‌صورت وقیحانه به ارزش‌های یک ملت اهانت کرده‌اند».
این باشنده‌ بامیان در ادامه هم‌چنان نوشته است که اکنون زمان راستی‌آزمایی این سخنان والی طالبان است که گفته بود به همه هویت‌ها و اقوام احترام می‌گذارند. طبق نوشته‌ او، والی طالبان برای بامیان اگر واقعا به آن‌چه گفته باورمند و پابند است، باید هرچه سریع‌تر عاملان این رویداد «قبیح» را مورد پی‌گیرد قرار داده و در انظار عمومی مجازات کند.
باشنده‌گان بامیان و سیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از شام روز سه‌شنبه تاکنون به این موضوع واکنش نشان داده‌ و خواستار شناسایی و مجازات عاملان این قضیه شده‌اند. به باور آنان، در غیر آن، مردم تصور خواهند کرد که کسانی در سطح رهبری طالبان در بامیان در آن‌چه اتفاق افتاده دخیل هستند؛ چیزی که می‌تواند «آتش احساسات خدشه‌دارشده» مردم را شعله‌ور سازد و تبعات بدی برای تداوم حاکمیت‌ این اداره نوپا در این ولایت در پی داشته باشد.
یک باشنده دیگر شهر بامیان که نمی‌خواهد از وی نام برده شود، با تأیید این خبر به روزنامه ۸صبح گفت که به باور او طالبان محلی به دلیل عقده‌های شخصی و شاید بدون مشورت با رهبران سطح بلند این گروه به‌گونه خودسر دست به تخریب تندیس «شهید وحدت ملی» زده باشند.
شام روز سه‌شنبه، بیست‌وششم اسد، نخست گزارش‌هایی منتشر شد که صدای انفجار در مرکز شهر بامیان شنیده شده است؛ اما لحظاتی بعد مشخص شد که تندیس عبدالعلی مزاری هدف شلیک راکت قرار گرفته و منهدم شده است.خواستیم دیدگاه گروه طالبان را نیز در این مورد داشته باشیم؛ اما با تماس‌های پی‌درپی موفق به دریافت پاسخ نشدیم.
عبدالعلی مزاری، رهبر و بنیان‌گذار حزب وحدت اسلامی افغانستان بود. او در سال ۱۳۷۳ خورشیدی از سوی گروه طالبان بازداشت شد و در ولسوالی چهارآسیاب ولایت کابل به قتل رسید.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*