خانه / خبرها / تظاهرات مردمی در کابل و سایر ولایات افغانستان

تظاهرات مردمی در کابل و سایر ولایات افغانستان

تظاهرات مردمی در کابل و سایر ولایات !

صدها باشندۀ کابل، بلخ و غزنی به دلیل آنچه بی‌توجهی حکومت در قبال امنیت شهروندان میخوانند، صبح امروز تظاهرات کرده و خواستار اقدام فوری برای دفع حملات طالبان بر ولسوالی‌های جاغوری، مالستان و خاص ارزگان شدند.
تظاهرات شهروندان کابل از یکشنبه شب آغاز شد و تا بعد از ظهر امروز دوشنبه ادامه داشت.
برکت‌الله رونق، یکی از تنظیم‌‌کنندگان این تظاهرات امروز دوشنبه ۲۱ عقرب به رسانه های خبری، گفت که فرستادن بیشتر کوماندوها، رسیدگی به بیجاشدگان و جابجایی یک کندک اردو در مالستان، جاغوری و خاص ارزگان، از خواست‌های اساسی معترضان است.
این معترضان که شامل زنان و مردان اند، از بخش‌های مختلف به خصوص از غرب کابل خود شان را تا نزدیکی‌های ارگ ریاست جمهوری رسانده و با شعارهای “مالستان، جاغوری و خاص ارزگان را دریابید” میخواهند تا صدای شان را به گوش مقام‌های بلندپایه حکومت افغانستان برسانند.
معترضان از وضعیت امنیتی در این ولسوالی‌ها نگران اند و هشدار دادند که اگر حکومت نیروهای بیشتر به ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ولایت عزنی و نیز خاص ارزگان نفرستد، ممکن این ولسوالی‌ها به دست طالبان سقوط کنند.
هم‌زمان با این اعتراضات، ده‌ها باشندۀ بلخ در اعتراض به بی‌پروایی حکومت برای تأمین امنیت ولسوالی‌های جاغوری، مالستان و خاص ارزگان، در شهر مزارشریف راهپیمایی کردند.
معترضان تاکید کردند که مسؤولین حکومتی باید از حملات طالبان بر ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی و خاص ارزگان ولایت ارزگان جلوگیری کنند.
اعتراض کنندگان در بلخ هشدار دادند که تا زمانی حکومت به خواست‌های شان توجه نکند، از اعتراضات شان دست نخواهند کشید.
در همین حال، شهر غزنی نیز از صبح امروز گواه تظاهرات بود.
معترضان در غزنی، خواستار فرستادن نیروهای تازه نفس و انجام حملات هوایی بر مواضع طالبان در ولسوالی‌های مالستان و جاغوری شده و ادعا دارند که ادامه جنگ سبب بیجاشدن صدها خانواده از این دو ولسوالی شدند.
مظاهره‌کنندگان در کابل، بلخ و غزنی پس از آن به اعتراض‌های شان پایان دادند که خواست‌های شان از سوی رییس جمهور افغانستان پذیرفته شد.
اشرف غنی در تماس تیلفونی با معترضان کابل وعده کرده که به تمامی خواست های آنان رسیدگی میکند.
همزمان با ادامه تظاهرات، وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که به حد کافی نیرو در جاغوری و مالستان حضور دارد و نیز صبح امروز، کوماندوهای تازه نفس و نیروهای خاص امنیت ملی به این ولسوالی‌ها اعزام شدند.
محمد شریف یفتلی لوی‌درستیز افغانستان در یک کنفرانس خبری امروز دوشنبه ۲۱عقرب گفت: “ما مصمم هستیم تا یک عملیات بزرگ را از راه زمین در بخش‌های غزنی که جنگ جریان دارد راه اندازی کرده و به زودی نتایج آن را با مردم شریک میکنیم، نظامیان بیشتر به غزنی فرستاده شده و وضعیت امنیتی به زودی در مالستان و جاغوری تغییر خواهد کرد”.
اما طالبان ادعا دارند که آنان توانسته اند خود شان را تا نزدیکی‌های مرکز ولسوالی مالستان برسانند و نیز تلفات بر نظامیان افغان وارد کرده اند.
ادعاهایی که مقام‌های محلی غزنی رد کرده اند.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

۲۱ عقرب ۱۳۹۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*