خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / تسریع روند اخراج مهاجرین افغانستان از ایران

تسریع روند اخراج مهاجرین افغانستان از ایران

کابل/۱۳عقرب/فرهنگستان
وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان از افزایش برگشت و اخراج‌ اجباری مهاجرین افغانستان از ایران خبر داده و گفته است که در جریان یک هفته گذشته هزاران نفر دوباره به افغانستان برگشته‌اند.
این وزارت دیروز (پنجشنبه، ۱۲ عقرب) با نشر گزارش روزانۀ خود گفته است که از تاریخ چهارم تا یازدهم عقرب، بیش از ۲۲هزار مهاجر افغان توسط پولیس ایران بازداشت و دوباره به افغانستان بازگردانده شده‌اند.
به گفتۀ این وزارت، تنها در دو روز اخیر، سه‌هزار و ۶۳۲ پناهجوی افغان از طریق مرز نیمروز و هرات وارد این کشور شده اند.
همچنان این وزارت اضافه کرده که تاریخ نهم و دهم عقرب، چهارهزار و ۱۸۱ مهاجر افغان داوطلبانه و جبراً به افغانستان بازگردانده شده اند.
وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افزوده که بسیاری از مهاجرین در جریان یک هفته گذشته به افغانستان برگشته اند، به گونۀ غیرقانونی وارد ایران شده بودند.
طالبان گفته اند که در میان این مهاجرین که جبراً توسط دولت ایران اخراج شدند، زنان و کودکان نیز شامل اند. به گفتۀ آنان شماری از خانواده‌ها و مهاجرینی که از طریق مرز نیمروز و هرات وارد خاک افغانستان شدند، توسط سازمان‌های بین‌المللی به شمول ملل متحد کمک دریافت کرده‌اند.
بر اساس آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، قبل از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، ۳.۴ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کردند که از این تعداد نزدیک به دو میلیون مهاجر غیرقانونی بودند. اما این سازمان گفته است که صدها هزار مهاجر افغان دیگر پس از اگست سال گذشته، به ایران رفته‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*