خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / تروریسم با همه دشمنی دارد

تروریسم با همه دشمنی دارد

تروریسم با همه دشمنی دارد

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان و همتای امریکایی‌اش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات کردند. ضمیر کابلوف گفته است که زمینهی همکاری دو کشور در مورد افغانستان زمانی فراهم می‌شود که امریکایی‌ها تحریم‌هایی را که بر روسیه وضع کرده‌اند، بردارند.
این اظهار نظر دیپلومات ارشد روسی نشان می‌دهد که مسکو بر اساس روابطش با امریکا در مورد افغانستان سیاست‌گذاری می‌کند. قبلاً سیاست‌شناسان گمانه‌زنی می‌کردند که روابط روسیه با طالبان در واقع پاسخی است به فشار‌هایی که امریکا بر مسکو وارد می‌کند. کرملین فشارهایی را که از ناحیه‌ امریکا متحمل می‌شود، در افغانستان پاسخ می‌دهد. به همین دلیل است که روس‌ها گاهی از راهبرد تازه رییس‌جمهور امریکا انتقاد می‌کنند و گاهی طالبان را متحدان خودشان اعلام می‌دارند.
اما به سود هیچ قدرتی نیست که رقابت‌هایش با قدرت دیگر، را در افغانستان بیاورد. جنگ قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی در افغانستان، هیچ سودی برای این قدرت‌ها ندارد. روسیه باید دهه هشتاد را به یاد بیاورد. در آن زمان ارتش سرخ با چریک‌هایی می‌جنگید که مورد حمایت امریکا و کشورهای طرف‌دار امریکا بودند. در آن زمان امریکا و غرب برای ضربه‌زدن بیشتر به شوروی، تلاش کردند که یک ارتش گوریلایی اسلام‌گرای چندملیتی ایجاد کنند. این ارتش گوریلایی چندملیتی، بعداً تهدید جدی امنیتی برای امریکا آفرید و حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر را خلق کرد.
روسیه نباید این تجربه را فراموش کند. روسیه باید به فکر انتقام دهه هشتاد و ایجاد مشکل برای امریکا در افغانستان نباشد. اگر بیست گروه تروریستی‌ای که در افغانستان می‌جنگند، روزی صاحب قدرت شوند، در قدم اول آسیای میانه را تهدید می‌کنند. این گروه‌ها فکر می‌کنند که تجربه شکست روسیه را دارند. آنان روسیه را عددی حساب نمی‌کنند. این گروه‌ها همان قدر که ضد امریکا هستند، ضد روسیه هم هستند. باز‌پس‌گیری سمرقند و بخارا، آرزوی کل گروه‌های افراط‌گرا است.
روسیه باید خطر را درک کند و مانند سال‌های گذشته، با جامعه‌ جهانی، در مبارزه با تروریزم و تقویت نهاد‌های دولتی افغانستان، همکاری کند. کشورهای عضو ناتو هم باید روسیه را قناعت بدهند تا با آنان در افغانستان رقابت نکند، این به سود هیچ کشوری نیست. روس‌ها باید در جای دیگر به رقیبان جهانی‌شان فشار بیاورند و امتیاز بگیرند، فشار‌دادن ناخن افگار افغانستان، به سود روسیه تمام نمی‌شود.
افغانستان هیچ سودی در ناامن‌سازی آسیای میانه ندارد. رییس‌جمهور افغانستان پیش از سفر به نیویارک به یک کشور آسیای میانه سفر کرد. افغانستان شریک تجارتی آسیای میانه است. بیشتر کالایی که در افغانستان مصرف می‌شود، از مسیر آسیای میانه می‌آید. صرف افغانستان قادر است که انرژی آسیای میانه را به جنوب آسیا وصل کند. افغانستان بلندپروازی ارضی و تسلیحاتی ندارد و نمی‌خواهد در منطقه ماجراجویی کند. افغانستان نمی‌خواهد که حاکمان سمرقند و بخارا را تعیین کند. افغانستان می‌خواهد روابط تجارتی و فرهنگی‌اش با آسیای میانه گسترش یابد. افغانستان خواستار همکاری با روسیه است. روسیه به لحاظ اخلاقی در قبال مردم افغانستان مسوولیت دارد. روسیه می‌تواند در همکاری با دولت افغانستان نفوذ دهه شصت و هفتاد میلادی خود را در افغانستان اعاده کند. افغانستان باید بدل به محل همکاری قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای باشد و این به سود تمام کشورهای جهان است.

یکشنبه ۲ میزان ۱۳۹۶

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*