خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / تحولات اخیر در افغانستان؛ با خروج اشرف غنی از افغانستان، نیروهای طالبان وارد شهر کابل شدند

تحولات اخیر در افغانستان؛ با خروج اشرف غنی از افغانستان، نیروهای طالبان وارد شهر کابل شدند

کابل/۲۴اسد/فرهنگستان
محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و سایر مقام‌های مسئول حکومتی عصر ام‌روز (یک‌شنبه، ۲۴ اسد) افغانستان را ترک کردند. هنوز معلوم نیست آقای غنی و همراهانش به کدام کشور رفته‌اند.
عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در یک پیام ویدیویی از اشرف غنی به‌عنوان «رییس جمهور پیشین» یاد کرد و گفت: «آقای غنی مردم و کشور را رها کرد، خداوند همرایش محاسبه می‌کند و مردم افغانستان قضاوت خود را خواهند کرد.»
آقای غنی درحالی افغانستان را ترک کرده که در هفته‌های اخیر شعارهای تندی را علیه طالبان و حامیان آنان سر می‌داد و می‌گفت: «یا با طالبان زانو به زانو نشسته صلح می‌کند و یا زانوی طالبان را می‌شکند.» یک هفته پس از آن طالبان کنترل چندین شهر و ولایت افغانستان را به‌دست گرفتند و تا شام امروز به دروازه‌های شهر کابل، پایتخت رسیدند.
طالبان پیش از چاشت ام‌روز اعلام کردند که با زور وارد شهر کابل نمی‌شوند تا انتقال قدرت با آرامش و اطمینان تکمیل شود. به دنبال آن مقام‌های امنیتی حکومت اعلام کردند که حکومت افغانستان مسئولیت تأمین امنیت شهر کابل را به عهده دارد. سرپرست وزارت داخله افغانستان نیز گفت که توافق شده است تا انتقال قدرت به یک اداره‌ی عبوری، طالبان وارد شهر کابل نشوند و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان مسئولیت تأمین امنیت کابل را برعهده دارند.
اما به دنبال خروج اشرف غنی از افغانستان و تخلیه‌ی برخی از حوزه‌های امنیتی از سوی نیروهای دولتی، طالبان اعلام کردند که به نیروهای خود دستور داده‌اند تا به شهر کابل داخل شوند. اعلامیه‌ی طالبان گفته است که چون افراد امنیتی حکومت فرار کرده‌اند، «برای جلوگیری از چور و زیان رسیدن به مردم از سوی افراد سوءاستفاده‌گر» به نیروهای خود دستور داده‌اند تا به ساحات تخلیه شده وارد شوند.
همزمان حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است که به دنبال خروج اشرف غنی و سایر مسئولان از افغانستان، شورای هماهنگی متشکل از خود او، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان تشکیل شده است.
آقای کرزی نگاشته که به منظور جلوگیری از هرج و مرج و «کاهش درد و رنج مردم و جهت اداره هرچه بهتر امور مربوط به صلح و انتقال مسالمت‌آمیز» شورای هماهنگی تشکیل گردیده است. این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی تحریک طالبان خواسته است که «با حفظ خویشتنداری، جلو درگیری‌ها، هرج و مرج و تحریکات افراد غیرمسئول و غیرمرتبط را قاطعانه بگیرند.»
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*