خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / تاکید نماینده اتحادیه اروپا بر بازگشایی مکتب‌های دختران در افغانستان

تاکید نماینده اتحادیه اروپا بر بازگشایی مکتب‌های دختران در افغانستان

کابل/۲۰میزان/فرهنگستان
در ادامه واکنش‌ها از محروم ماندن دختران از آموزش، نماینده ویژه اتحادیه اروپا خواهان بازگشایی بی درنگ مکتب‌های دختران در افغانستان شده است.
توماس نیکلاسون در صفحه تویترش گفته است که آموزش بانوان برای پیشرفت افغانستان سودمند است.
نجیب الله جامع، آگاه سیاسی گفت: «مساله بازگشایی مکتب‌های دخترانه باید هرچه زودتر حل شود. این خواست ملت افغانستان است. هیچ کس با هیچ دلیل، منطق و توجیه نمی‌تواند که مانع رفتن دختران افغان به مکتب شوند.»
از سویی هم، رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان نیز در صفحه تویترش نگاشته است که رعایت حقوق تمامی افغان‌ها به ویژه حق آموزش بانوان در افغانستان مهم است.
وحیده عدالت‌جو، فعال عرصه حقوق زن گفت: «در افغانستان متاسفانه هنوز دورازه‌های مکتب و یا هم از حقوق اولیه زنده‌گی خود محروم استند و امیدوار استیم که با استفاده از فرصت روز جهانی کودک که ما هم عضو جامعه جهانی استیم. دروازه‌های مکتب هرچه زودتر باز شود.»
انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در تازه ترین سخنان‌اش در روز جهانی دختر در صفحه تویترش از محروم ماندن دختران افغانستان از آموزش نگرانی کرده است.
همزمان با این، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور، در روز جهانی دختران کودک، بر اهمیت آموزش دختران در کشور تاکید کرده‌ و بار دیگر از طالبان خواسته‌است تا مکتب‌های متوسطه و لیسه دختران را در سراسر کشور بازگشایی کند.
آقای کرزی در تویتی از دانش‌آموزان دختر نیز خواسته است تا با اراده نیرومند به آموزش شان ادامه دهند.
در همین حال، سخنگوی طالبان می‌گوید که تلاش‌ها برای بازگشایی مکتب‌های متوسط و لیسه‌های دختران بربنیاد شریعت اسلامی ادامه دارند.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: «تلاش‌ها جریان دارد. مقامات تلاش دارند تا یک راه حل مناسب را بر بنیاد شریعیت و چارپوب اسلامی پیدا کنند.»
در حالی‌که بیش از یک سال از بسته ماندن مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم می‌گذرد، دختران دانش‌آموز خواهان بازگشایی بی درنگ مکتب‌های شان استند.
فهمیده، دانش‌آموز گفت: «بسته بودن مکاتب‌ به معنی بسته بودن امیدها، آرزوها. خواست ما این است که به زودترین فرصت مکتب‌های ما را بازگشایی کنند.»
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*