خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / بزرگ‌داشت از نودمین سالروز تأسیس انجمن ادبی هرات

بزرگ‌داشت از نودمین سالروز تأسیس انجمن ادبی هرات

کابل/۱۰حوت/فرهنگستان
محمدناصر رهیاب، عضو انجمن ادبی هرات در نودمین سالروز تاسیس انجمن ادبی هرات از کم فروغ شدن فعالیت‌ها نسبت به اوایل نگران است و می‌گوید چند سال می‌شود که نشریه‌ی «اورنگ هشتم» به چاپ نرسیده است.
آقای رهیاب افزود: «انجمن ادبی هرات یگانه انجمن ادبی ۹۰ ساله در سطح کشور است. این انجمن هویت هرات است و باید برای گسترش فعالیت این انجمن اقدام شود.»
او از حکومت و سکتور خصوصی افغانستان خواست که برای زنده‌نگهداشتن فعالیت‌های انجمن ادبی هرات به حمایت آن اقدام کند: «هرات شهر فرهنگی است و این فرهنگی‌بودن با حمایت از انجمن ادبی معنی پیدا می‌کند. اگر انجمن ادبی نیرومند نباشد، ما نمی‌توانیم بگویم که هرات شهر فرهنگی است.»
داوود منیر، رییس انجمن ادبی هرات نیز در این باره گفت که در حالی از ۹۰ سالگی فعالیت این انجمن بزرگداشت می‌شود که کارمند اداری و امکانات برای چاپ نشریات ندارد.
او افزود: «من امیدوارم که جشن ۹۰ سالگی انجمن ادبی هرات یک تکانه برای مردم، نهادهای مدنی و جامعه‌ی فرهنگی باشد، تا با حمایت از فعالیت‌های ادبی، برای به تعالی‌رساندن ادبیات تلاش کنند. انجمن ادبی هرات برای رشد ادبیات با حفظ استقلال می‌تواند، کار کند.»
این درحالی‌است که سیدعبدالوحید قتالی، والی هرات بر حمایت از انجمن ادبی هرات تأکید می‌کند.
آقای قتالی گفت: «انجمن ادبی هرات میراث‌دار اساسی شهر است. باید به این انجمن به دیده‌ی احترام نگریسته شود و این انجمن ظرفیت کارهای مهمی برای رشد فرهنگ دارد.»
انجمن ادبی هرات در سال ۱۳۰۹ خورشیدی به منظور گردآوری آثار نویسندگان و رشد ادبیات تأسیس شد. مسئولیت انجمن ادبی هرات را افرادی هم چون سیدعبدالعلی شایق هروی، محمدابراهیم رجایی، فکری سلجوقی، عبدالواحد بهره، عبدالکریم احراری، احمدضیا رفعت، سعید حقیقی و محمدناصر رهیاب بر عهده داشته‌اند.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*