خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / برگزاری نمایشگاه خیابانی در کابل

برگزاری نمایشگاه خیابانی در کابل

کابل/۲۷ثور/فرهنگستان

با روی‌کار آمدن نظام جدید، نبود کار، پایین آمدن سیستم اقتصاد کشور و مردم، فرار بسیاری نخبگان از کشور و عوامل زیاد دیگر باعث خراب شدن اوضاع کتاب‌فروشان و ناشران شده است.
احمد رشاد یکی از ناشران و کتاب‌فروشان شهر کابل، این‌روز‌‌ها نمایش‌گاه خیابانی کتاب برگذار کرده و در مصاحبه‌اش با فرهنگستان می‌گوید:
“با ورود طالبان، و بیشترشدن مشکلات مردم، فرهنگ مطالعه نیز بین جوانان ضعیف شده است. من برای اولین بار بعد از سقوط نمایش‌گاه کتاب برگزار کردم و خواستم کاری کنم تا مردم کتاب را فراموش نکنند.”
او می‌گوید: با سقوط دولت پیشین، کار و بار او نیز سقوط کرده و برشکست شده است. حالا بیکار است و برای امرار معاش، ترویج فرهنگ کتاب‌خانی و فروش کتاب‌های روی دست مانده اش، با با اعلان تخفیف ۳۰ درصد نمایش‌گاه خیابانی کتاب برگزار کرده است.
او می‌گوید قبلا انتشاراتی زیر نام “انتشارات گنج‌ور” داشته که در پنج شعبه در نقاط مختلف شهر کابل فعالیت می‌کرده. ولی با ورود طالبان، دیگر نتوانسته است که کتابی منتشر کند. او که قبلا نیز نمایش‌گاه های خیابانی کتاب برگذار کرده بوده، می‌گوید نسبت به سال‌های قبل، استقبال مردم از نمایش‌گاه کتاب سیر نزولی داشته است. اساسی ترین دلایل اش را نبود کار و پایین آمدن اقتصاد مردم می‌گوید.
او می‌گوید: با روی‌کار آمدن نظام جدید و بیشترشدن مشکلات مردم، روز‌به‌روز فرهنگ مطالعه بین جوانان ضعیف‌تر شده است و او با برگزاری نمایش‌گاه های کتاب‌ می‌خواهد کاری کند تا مردم کتاب را فراموش نکنند.
از احمد رشاد در مورد مشکلات شان پرسیدیم و گفتند مشکلات زیادی سد راه شان است که مهم ترین شان قیمتی و مشکلات مالی است که دیگر نمی‌توانند کتاب چاپ کنند.

او می‌افزاید که طالبان با وضع نمودن محدودیت ها برای کتاب‌فروشان و ممنوع کردن فروش بعضی کتاب‌ها، کار آن‌ها را سخت‌تر کرده اند.
احمد رشاد که قبلا در دانش‌گاه کابل نمایش‌گاه کتاب برگزار کرده بوده می‌گوید که طالبان حالا به آن‌ها اجازه‌ی برگذاری نمایش‌گاه کتاب را نمی‌دهند و هربار، با بهانه‌‌های جدید، جواب آنها را نمی‌دهند.
او می‌افزاید که وضع شدن گمرک یکی از مشکلات دیگر آن‌ها در شرایط ام‌روزه است.
او می‌گوید قبلا بخاطر کتاب‌هایی که از خارج‌ از کشور می‌‌آوردند، گمرک پرداخت نمی‌کرده و حالا طالبان گمرک را وضع کرده اند که باعث شده است قیمت کتاب‌ها دو برابر شود.
او می‌گوید نظام جدید باید گمرک را دوباره لغو کنند و وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز از نمایش‌گاه ها و فرهنگ کتاب‌خانی استقبال و حمایت کنند تا باعث پیشرفت فرهنگ و کتاب خانی شود.

زهرا ماندگار-فرهنگستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*