خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / برگزاری نمایشگاه اشتراکات و تعاملات فرهنگی افغانستان و ایران

برگزاری نمایشگاه اشتراکات و تعاملات فرهنگی افغانستان و ایران

کابل/۱۷جدی/فرهنگستان
برگزاری نمایشگاه اشتراکات و تعاملات فرهنگی افغانستان و ایران به هدف تعمیق روابط میان دانشجویان، آشنایی با فرهنگ، تاریخ و تمدن مشترک میان این دو کشور و به نمایش گذاشتن دستاوردها و مهارت های دانشجویان به مدت چهار روز از سوی کانون علمی فرهنگی تدبیر ایران برگزار شد.
در این نمایشگاه آثار مختلفی از جمله صنایع دستی، خوراکی و غذا، پوشاک و زیورآلات، مشاهیر، آداب و رسوم و … با بیش از ۲۵۰۰ بازدید کننده اعم از دانشجویان، اساتید و مسئولان مورد بازدید قرار گرفت.
مرتضی فقیهی، مسوول کانون علمی فرهنگی تدبیر در بیان ایده برگزاری نمایشگاه گفت:« در واقع برگزاری این نمایشگاه در ابتدا به ماه‌ها پیش بازمی‌گردد که ایده برگزاری یک کارگاه افغانستان شناسی میان دانشجویان مطرح شد.»
وی از‌ تکامل این ایده به مرور زمان و کسب تجربیات بیشتر خبر داد.
به گفته او دانشجویان افغانستان استعدادهای فراوانی در زمینه های مختلف علمی و فرهنگی دارند که باید بستر پیشرفت آن ها را فراهم کرد.
تعمیق روابط میان دانشجویان، آشنایی با فرهنگ، تاریخ و تمدن مشترک میان افغانستان و ایران، و معرفی و نمایش استعدادها و مهارت های دانشجویان افغانستانی دانشگاه جزو اهداف مهم دنبال شده در این نمایشگاه بوده است. تمامی این دستاورد ها در کنار هدف های اصلی کانون مبنی بر ایجاد انسجام و ارتباطات سازنده میان دانشجویان، شناسایی استعدادها و مهارت‌ها، معرفی دانشجویان نمونه و نخبه، آشنایی با فرهنگ و تمدن کشور افغانستان و … دنبال شده است.
در این برنامه طی یک حرکت نمادین با یک دقیقه سکوت، نسبت به منع تحصیل دختران در افغانستان اعتراض خود را اعلام کردند و آن را عملی نامشروع و خلاف قوانین اسلامی و حقوق بشری خواندند.
در ادامه، بخش سخنرانی فرهنگی مراسم با دکتر مرتضی شاهترابی، ادیب و نویسنده افغانستان بود، او به بیان مباحثی در خصوص قرابت ها و پیوندهای تاریخی و فرهنگی ناگسستنی میان ملت های افغانستان و ایران و تمامی فارسی زبانان پرداخت.
این جشنواره مزین به شعرخوانی حمزه محمودی، شاعر آئینی و عضو خانه هنری مولانا شد و فضای هنری ادبی ویژه ای به خود گرفت و مورد تحسین واقع شد.
نگینه مرجان سروری- فرهنگستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*