خانه / ورزش / بزکشی / برگزاری رقابت‌های بزکشی در بدخشان

برگزاری رقابت‌های بزکشی در بدخشان

کابل/۴حوت/فرهنگستان
دور پایانی رقابت‌های خزانی بُزکشی از سوی فدراسیون بزکشی و به پشتیبانی آمریت تربیت بدنی و ورزش ولایت بدخشان آغاز شد.
عتیق مختار، یکی از ورزش‌کارانی است که در این رقابت‌ها اشتراک کرده‌است. او بزکشی را از پدرش  (مردی که یکی از چاپ ‌اندازان نام‌دار ولایت بدخشان است) به ارث بُرده‌است.
مختار تاکنون در چندین مسابقه‌ی بیرون ولایتی به سود بدخشان امتیاز کسب کرده‌است. او می‌گوید: «همه‌ ساله ما و جمعی دیگر از پهلوانان تلاش می‌کنیم تا مسابقات را راه‌اندازی کنیم و هدف ما آوردن لب‌خند بر لبان هم‌وطنان رنج‌دیده‌ی مان است.»
مراد علی، یکی از پهلوانانی است که شمار زیادی از شهروندان شهر فيض‌آباد برای حمایت از او به میدان ورزشی شهر آمده‌اند.
او گفت: «اگر به زندگی نگاه کنیم، سراسر غم است. باید برای لحظاتی خوش باشیم. من از ولسوالی ارغنج‌خواهِ ولایت بدخشان به مرکز آمدم تا این مسابقات را ببینم. من به این ورزش علاقه‌ی بسیار دارم و سال‌ها است که آن را انجام می‌دهم.»
دور اخیر رقابت‌های خزانی بزکشی در بدخشان، برای چهار روز در مرکز این ولایت برگزار خواهد شد.
محمد زبیر، رییس فدراسیون بزکشی بدخشان، هدف از برگزاری این رقابت‌ها را آمادگی برای مقابله با پهلوانان مزارشریف می‌داند.
او در این باره می‌گوید: «در پانزدهم حوت در ولایت بلخ مسابقات برگزار می‌شود و تعدادی از پهلوانان ما هم اشتراک می‌کنند. این بازی‌ها برای گرفتن آمادگی بیش‌تر به منظور حضور در این مسابقات برگزار خواهد شد.»
بزکشی در میان اقوام شمال افغانستان از زمان‌های دور تا دهه‌های پسین، به‌‌مثابه‌ی میراثی از دوران گذشته باقی مانده‌‌است. در سال‌های گذشته و زمانی که طالبان در قدرت بودند، برگزاری مسابقات بزکشی در افغانستان ممنوع بود.
اما حالا به دلیل این‌که در نظر طالبان بازی با لاشه‌ی یک حیوان حلال گوشت کاری غیراخلاقی است، آن‌ها به پهلوانان دستور داده‌اند که به جای لاشه‌ی گوساله‌ی تازه، از پوستی که با کاه پُر شده، استفاده کنند.
گفتنی است در این رقابت‌ها، چاپ اندازانی از  فیض‌آباد، کشم، ارگو، جُرم، یفتل‌ها، بهارک، وردوج و ولسوالی بهارک گِرد آمده‌اند و برای مقابله با پهلوانان ولایت بلخ آمادگی می‌گیرند.
بزکشی نوعی بازی سنتی و گروهی است که به کشیدن بز تا رساندن به دایره‌ی حلال معروف است، این بازی در افغانستان به‌حیث یک ورزش با پیشینه‌ی کهن رواج دارد. اشتراک کنندگان در بزکشی، اسب سواران مُجرّبی هستند که برای جابه‌جایی لاشه‌ی یک گوساله یا بز ذبح شده، باهم رقابت می‌کنند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*