خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / برگزاری جشن میله‌ انار در کاپیسا

برگزاری جشن میله‌ انار در کاپیسا

کابل/۱۷عقرب/فرهنگستان
جشن فرهنگی میله انار در ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا برخلاف سال‌های پیش بدون برنامه‌های موسیقی، طنز و شعرخوانی برگزار شد.
شماری از فرهنگیان اشتراک‌کننده در این برنامه، جشن انار را یک فرهنگ خوب در این ولایت می‌خوانند و با استقبال از برگزاری چنین محافل فرهنگی می‌گویند که این جشن نه‌تنها یک جشن فرهنگی است؛ بلکه یک جشن اقتصادی نیز می‌باشد.
جاویداحمد یکی از باشندگان ولسوالی تگاب به فرهنگستان می‌گوید: «میله انار یک عنعنه فرهنگی است که از سال‌های بسیار دور باقی مانده است. این جشن می‌تواند به تبلیغ محصولات انار در این ولایت کمک کند و به بازار انار رونق بیش‌تر ببخشد.»
به گفته‌ی وی شمار زیادی از مردم از طریق فروش انار عاید خوبی به دست می‌آورند.
کریم‌الله وثیق رئیس اطلاعات و فرهنگ تگاب در این محفل گفت: «انار یکی از میوه‌های جنتی است. ما باید باغ‌داران ولسوالی تگاب را تشویق کنیم تا حاصلات این میوه‌ی خوش‌مزه را که شهرت جهانی دارد بیش‌تر بسازند.»
شمروز خان یک‌تن از باغ‌داران ولایت کاپیسا از حاکمان کنونی می‌خواهد تا زمینه فروش محصولات‌ شان را در بازارهای جهانی فراهم کنند.
زلمی‌ مجددی که یک‌تن از بازرگانان ملی نیز می‌گوید: «امسال بازار فروش و صادرات ما بهتر شده است و حکومت سرپرست علاوه بر پاکستان به کشورهای دیگر هم زمینه فروش محصولات انار را ایجاد کرده است.»
صدیق‌الله میرزایی از فروشندگان انار در یکی از جاده‌های پایتخت می‌گوید: بهای انار نسبت به یک سال قبل بهتر شده است اما مردم به‌دلیل نبود کار توان خرید یک گیلاس جوس انار ندارد.»
بر اساس گزارش وزارت زراعت، امسال ۳۳ هزار تُن انار از باغ‌دارن تگاب جمع‌آوری شده که نسبت به یک سال گذشته افزایش ۱۰ در صدی را نشان می‌دهد.
در افغانستان ۴۸ نوع انار وجود دارد. انار قندهار، تاشقرغان، سمنگان و ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا از کیفیت عالی برخوردار می‌باشد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*