خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / برگزاری آزمون کانکور در ۳۳ ولایت افغانستان

برگزاری آزمون کانکور در ۳۳ ولایت افغانستان

کابل/۱۴میزان/فرهگستان
آزمون کانکور ام‌روز (پنج‌شنبه، ۱۴میزان) به گونه هم‌زمان در ۳۳ ولایت افغانستان برگزار شد. ولایت‌های غزنی، فراه، بامیان، میدان وردک، کنر و هلمند از جمله ولایت‌های اند که ام‌روز گواه برگزاری آزمون کانکور بودند.
این آزمون برای سه روز در این ولایت‌ها ادامه خواهد یافت.
احمد تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی گفت: «آزمون کانکور ام‌روز پنج‌شنبه ۱۴ میزان در ۳۳ ولایت به گونه رسمی آغاز شد. این آزمون برای مدت سه روز ادامه خواهد یافت.»
بر بنیاد آمار‌های اداره ملی امتحانات‌، بیش از یک‌صدهزار داوطلب کارت آزمون کانکور را به دست آورده‌اند.
به گفته برخی از مسوولان آزمون کانکور، امسال آمار داوطلبان کانکور نسبت به سال پار کمتر بوده است.
محمد عارف، مسوول برگزاری آزمون کانکور کنر گفت: «در کل ۸۰۰ اشتراک کننده ذکور از ولایت کنر در آزمون امروز شرکت کرده‌اند و پس از چاشت آزمون کانکور برای دختران برگزار خواهد شد.»
نعمت الله انصاری، رییس دانشگاه فراه گفت: « ام‌سال خوشبختانه در ولایت هرات حدود ۸۰۰ تن در آزمون کانکور اشتراک کرده‌اند.»
محمد کاظم یوسفی، مسوول برگزاری آزمون کانکور غزنی گفت: «۵۰۴۱ دوطلب در آزمون کانکور در ولایت غزنی اشتراک می‌کنند که از این جمله ۲۰۰۲ تن آنان، دختران استند.»
عطاالحق رستم‌زاده، مسوول برگزاری آزمون کانکور بامیان گفت: «امسال حدود ۹۵ هزار دواطلب کانکور در موسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی دولتی جذب خواهند شد.»
عبدالعزیز نعمانی، رییس دانشگاه هرات گفت: «امسال در مجموعه ۷ هزار تن از داوطلبان در دانشگاه هرات آزمون کانکور را سپری می‌کنند.»
در همین حال، شماری از داوطلبان آزمون کانکور می‌گویند که برای سپری کردن این آزمون آمادگی گرفته اند و انتظار دارند تا نتایج آن به گونه‌ی شفاف اعلام شود.
عبدالخالق، شرکت کننده بامیان گفت: «من برای این آزمون آمادگی گرفته‌ام و امیدوارم که آزمون به گونه شفاف برگزار شده و نتایج آن نیز شفاف باشد.»
عبدالولی، شرکت کننده هلمند گفت: «برای آزمون کانکور آمادگی گرفته‌ام و من علاقه دارم به دانشکده اقتصاد راه پیدا کنم.»
عنایت‌الله، شرکت کننده فراه گفت: «این برای ما بسیار مهم است که شفافیت تامین شود و حق به حق‌دار برسد.»
ام‌سال آزمون کانکور با تاخیر نزدیک به چهار ماه نسبت به سال‌پار در افغانستان برگزار شده‌است و انتظار می‌رود برای سه روز ادامه یابد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*