خانه / خانواده / بانوی اول : زنان افغان قهرمانان واقعی افغانستان هستند

بانوی اول : زنان افغان قهرمانان واقعی افغانستان هستند

بانوی اول: زنان افغان قهرمانان واقعی افغانستان هستند
۱۷ حوت ۱۳۹۶هشدار مراسم گرامی داشت از هشت مارچ روز همبستگی زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر با حضور سیما ثمر، رییس کمیسیون حقوق بشر، چهرهای سیاسی زنان، فعالین مدنی و زنان در نیروهای امنیتی برگزار شد.

در این مجلس بانوی اول در پیام تصویری ۸ مارچ را به زنان افغانستان تبریک گفت و زنان افغانستان را قهرمانان واقعی این کشور خواند.

رولا غنی در این پیامش گفت، زنان افغانستان بعد از چند دهه جنگ در افغانستان امروز توانسته اند حضور خود را در تمام عرصه‌ها تثبیت نمایند. او می‌گوید:” زنان طی شانزده سال گذشته خیلی انکشاف کرده اند و توانسته اند در ادارات و در همه سکتورها نقش داشته باشند.”

بانوی اول، زنان افغانستان را مبارز خوانده می‌گوید، زنان با وجود مشکلات زیاد به مبارزات خود ادامه دادند. او گشایش اطاق های تجارت زنان را در چندین ولایت افغانستان از نمونه های خوب برای پشرفت زنان می داند.

در همین حال، سیما سمر، رییس کمیسیون حقوق بشرمی‌گوید زنان باید ظرفیت خود را بالا ببرند، تا حس اعتماد به نفس پیدا کرده و کسی جرت به آزار و اذیت بانوان در افغانستان نکنند.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر تأکید دارد که مصوونیت زنان در ادارات باید تامین گردد، تا آنها با فکر آرام به کار خود بروند. او می‌گوید:”مصوونیت زنان مصوونیت مردم افغانستان است.”

خانم سیما سمر می‌گوید وزارت خانه‌های افغانستان مسوولیت دارد تا زمینه ظرفیت سازی برای زنان ایجاد کنند. تا زنان قادر شوند همانند مردان در ادارات در سطوح رهبری کار کنند.

رییس حقوق بشر به این باور است که برخورد با زنان براساس شایسته سالاری صورت نمی‌گیرد، بلکه در ادارات افغانستان برخوردها بیشتر مردانه است. او با انتقاد از ریاست امنیت ملی افغانستان می‌گوید، که در امنیت ملی افغانستان حتا یک زن هم حضور ندارد.

رییس کمیسیون حقوق بشر می‌گوید حضور زنان در پروسۀ صلح می‌تواند گامی مهم باشد، زیرا عمل‌کرد آنان تأمین کننده صلح و ثبات خواهد شد.

او بر تساوی جنسیتی تأکید دارد و می‌گوید تساوی جنسیتی به آموزش و ظرفیت‌سازی زنان وابسته است.

شعار امسال تجلیل از روز جهانی زنان یا هشتم مارچ ” همه باهم بسوی تغییر مثبت” است و در این برنامه تلاش می‌گردد تا وضعیت زنان افغانستان در روستاها تغییر کند.

در این مراسم که در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان برگزار شده بود، سفیران بریتانیا و آلمان نیز اشتراک کرده بودند. اما بشیتر اشتراک کننده‌گان، زنانی بودند که در نیروهای امنیتی کار می‌کنند.

داکتر سیما سمر در این نشست گفت، افغانستان به عنوان عضوی از جامعه جهانی باید برای بهبود وضعیت حقوق بشری زنان در روستاها کار کند. او افزود، تلاش می‌کند زنان بیشتری در نهادهای امنیتی مانند وزارت داخله، دفاع و ریاست امنیت ملی فعالیت کنند.

رییس حقوق بشر با اشاره به اهداف انکشاف پایدار گفت که این اهداف رابطه نزدیک با حقوق بشر دارد و در صورتی که هداف هفته گانه انکشاف پایدار تطریق شود، حقوق بشری مردم نیز تضمین خواهد شد.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر بر آموزش و پروش در افغانستان تأکید کرد و گفت اگر در افغانستان مردم به تعلیم و تربیه دسترسی داشته باشند، مشکلات آنها کمتر خواهد بود. او تأکید دارد که به هر اندازه که بی‌سوادی در افغانستان کمتر شود، به همان اندازه فقر و گرسنگی نیز کاهش خواهد یافت.

از روز جهانی زنان در افغانستان در حالی بزرگداشت می‌شود که وضعیت زنان همه ساله نسبت به سالهای پیش در حال بدتر شدن است و آمارها از خشونت‌ها با زنان در سال جاری نشان می‌دهد که میزان خشونت های فزیکی و روحی – روانی علیه نسبت به سال پیش چند درصد افزایش یافته است.

رازق اختیاربیگ

منبع : سایت هشدار

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*