خانه / خانواده / زنان / بازرسی حجاب در کابل: طالبان در خیابان‌ها حجاب زنان را نظارت می‌کنند

بازرسی حجاب در کابل: طالبان در خیابان‌ها حجاب زنان را نظارت می‌کنند

کابل/۲۱ثور/فرهنگستان
پس از فرمان تازه‌ی مسئولان امر به معروف و نهی از منکر، نیروهای طالبان در خیابان‌ها کابل حجاب زنان را نظارت و در عدم رعایت، آن‌ها را تهدید می‌کنند.
سوسن که روزگذشته به بازار پل سرخ رفته بود گفت که طالبان به راننده‌ی تاکسی او علامت می‌دهند که بایستد. پس از توقف، طالبان سوسن را از تاکسی پایین می‌کنند و از او می‌پرسند که «چرا حجابت درست نیست؟»
سوسن می‌گوید که دامن دراز به تن کرده بوده و تنها چادری نپوشیده بوده. طالبان وقتی که او را از تاکسی پایین می‌کنند تأکید می‌کنند که از این به بعد حجاب کامل بپوشد.
از سوی هم ام‌روز یکی دیگر از دخترانی که در وزارت امر به معروف و نهی از ‌منکر  برای امضای حاضری‌اش رفته بود می‌گوید که نیروهای طالبان تعدادی از دخترانی را که به نظر آنان حجاب درست به تن نداشت، در ابتدا اجازه‌ی امضاکردن نداده بودند و دقایقی معطل نگه‌داشته بودند. به گفته‌ی او، نیروهای طالبان گفته بودند به آن‌عده خانم‌هایی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، اجازه‌ی امضاکردن نمی‌دهند.
ساجده که ام‌روز از دانشگاه به طرف خانه می‌آمد با دستور خیابانی طالبان مبنی بر رعایت حجاب مواجه شده‌است او می‌گوید که دامن درازِ سیاه داشته و با لباس کوتاه نبوده است. فقط مقداری از موهایش که آن هم متوجه آن نشده است در ساحات پل سرخ، یکی از نیروهای طالبان به موتر تونسی که او داخلش بوده نزدیک می‌شود و به او می‌گوید که «همشیره موهایت معلوم می‌شود». او می‌گوید که اول با عجله چادرش را پایین‌تر کشیده است و بعد پرسیده است که درست شده است یا نه. مأمور طالب گفته است که آره درست شده است و از این به بعد باید همیشه همین‌طوری باشد.
این در حالی است که پس از فرمان جدید طالبان مبنی بر پوشانیدن صورت زنان، تعدادی از زنان دست به گردهمایی زدند. آنان گفتند که برقع حجاب‌شان نیست و این دستور، دخالت در حریم خصوصی زنان است. تعدادی از زنان هم گفتند که حجاب، بهانه‌ای برای در حاشیه‌راندن زنان است.
چندی پیش طالبان دستور داده بودند که زنان باید حجاب کامل بپوشند. یعنی صورت‌شان نیز دیده نشوند. پس از آن، به تعدادی از خانم‌های معلم در ناحیه‌ی هفدهم شهر کابل دستور دادند تا طوری حجاب بپوشند که چشم‌های‌شان نیز دیده نشوند. بر اساس آن دستور، خانم‌های معلم باید عینک سیاه بپوشند.
انس حقانی یکی از مشاور وزارت داخله‌ی طالبان گفت که نیروهای این گروه نباید تحت نام امر به معروف و نهی از منکر، مردم را از اسلام متنفر کنند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*