خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / بازخوانی اندیشه‌های امیر شیرعلی نوایی در هرات

بازخوانی اندیشه‌های امیر شیرعلی نوایی در هرات

کابل/۱۸حمل/فرهنگستان
هرات میزبان همایش سه روزه بین‌المللی “بازخوانی اندیشه‌های امیرعلی‌شیرنوایی”‌ شاعر و سیاستمدار ترک‌تبار دوره تیموریان در افغانستان است.
این همایش ام‌روز (چهارشنبه، ۱۸حمل) به مناسبت سالگرد ۵۸۰ سالگی تولد علی‌شیر نوایی برگزار شده که به گفته برگزارکنندگان شماری از کارشناسان و فرهنگیان ده کشور منطقه از جمله ازبکستان، ترکیه، تاجیکستان و ایران در این مراسم حضور دارند.
رییس‌جمهور اشرف غنی در یک پیام ویدیویی گفت که نگاه دولت به فرهنگ و مفاخر ادبی عمیق است و این زمینه‌ساز همکارهای منطقه‌ای می‌شود.
او افزود: «نقش فرهنگ، چهره‌ها و مفاخر فرهنگی در همکارهای تمدنی و منطقه‌ای مهم است. تجلیل از امیرعلی‌شیر نوایی تجلیل از یک فصل مهم، برای همکاری‌های منطقه‌ای است.»
عصمت الله ایرگاش اف، نمایندۀ ویژۀ رییس‌جمهور ازبیکستان بیان داشت که کشورش برای موفقیت روند صلح افغانستان آمادۀ هرنوع همکاری است.
علی ارغون چنار، رییس دفتر نخست وزیر اعظم ترکیه در هرات گفت: «این‌گونه همایش‌ها حلقۀ وصل میان کشورهای منطقه است. این‌گونه همایش‌ها چه در ترکیه باشد و چه در افغانستان و یا کشور دیگر سبب تبادیل افکار می‌‎شود.»
نماینده‌گان برخی از کشورهای منطقه نیز موفقیت روند صلح و پایان خشونت‌ها در افغانستان را به‌سود منطقه می‌دانند.
به گفته برگزارکنندگان این همایش، قرار است که در این همایش سه روزه طرح‌های بازسازی باغ گوهرشاد که آرامگاه امیرعلی شیرنوایی و گوهرشاد بیگم در آن قرار دارند نیز با کمک مالی کشور ازبکستان آغاز شود.
مسئولان فرهنگی هرات می‌گویند که ۳۰۰ عنوان مقاله درباره‌ی امیر علی‌شیر نوایی به این همایش رسیده است.
امیر علی‌شیر نوایی در قرن نهم هجری قمری زندگی می‌کرد. او از چهره‌های برجسته امپراتوری تیموریان در دوره‌ی سلطان حسین بایقرا بود و در ساخت پروژه‌های زیربنایی و عمرانی در آن دوره تلاش کرده است.
شمار آثاری که تدوین آن‌ها را به امیر علی‌شیر نسبت داده‌اند، حدود ۳۰ تا ۹۰ اثر است که به زبان‌های فارسی و ترکی-جغتایی نوشته شده‌اند.
از او به عنوان یکی از بنیانگذاران ادبیات ترکی-جغتایی نام برده می‌شود.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*