خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / امیدی در ناامیدی؛ یک مرکز آموزشی در شبرغان برای دختران و پسران آموزش رایگان می‌دهد

امیدی در ناامیدی؛ یک مرکز آموزشی در شبرغان برای دختران و پسران آموزش رایگان می‌دهد

کابل/۷جدی/فرهنگستان
یک مرکز آموزشی خصوصی در شهر شبرغان برای دختران و پسران بی‌بضاعت زمینۀ آموزش رایگان را مساعد کرده‌است؛ آگاهان امور این اقدام آن را می‌ستایند و می‌خواهند که سایر افراد که توانایی اقتصادی دارند، همچو اقدام داشته باشند.
استاد فولاد بیک قویاش مسؤول آموزشگاه ستاره‌گان گفت که به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی برخی خانواده‌های شاگردان، توانایی پرداخت فیس را ندارند و شاگردان نمی‌توانند که صنوف شان را ادامه دهند، به همین دلیل مجبور اند که کورس را رها کنند.
وی در ادامه می‌گوید: «به همین دلیل ما خواستیم برای بانوان و پسرانی که توان پرداخت فیس ماهوار کورس‌های آموزشی را نداشتند بخش آموزش رایگان را روی‌دست بگیریم.»به اساس معلومات منبع، در این آموزشگاه برعلاوۀ صد دختر، برای حدود پنجاه پسر نیز زمینۀ آموزش رایگان زبان انگلیسی، ریاضی و فزیک را مساعد کرده‌است.
قویاش افزود: «ما شاگردان را در اوقات مختلف آموزش می‌دهیم؛ در صورت زیاد شدن شاگردان خانواده‌های بی‌بضاعت، ما استادان و مکان مناسب دیگر نیز در اختیار داریم تا برای آن‌ها رایگان تدریس کنیم.»
به گفته وی این برنامه آموزشی را برای دسترسی جوانان دختر و پسر که مربوط به خانواده‌های مستمند اند، عملی می‌کنند و در آینده آن را انکشاف می‌دهند.
روینا دانش‌آموز این اموزشگاه می‌گوید که نسبت مشکلات اقتصادی نمی‌توانست به کورس ادامه دهد اما حالا این آموزش‌گاه زمینۀ آموزش رایگان را برای آنان فراهم کرده‌است.
وی افزود: «بسیار خرسند استم و از مسوولان این آموزشگاه سپاسگذار استم که برای ما زمینۀ آموزش رایگان را فراهم کرده‌است.»
ورمیلا بانوی نوجوان که در این آموزش‌گاه زبان انگلیسی را فرا می‌گیرد، می‌گوید: «بنابر مشکلات اقتصادی از درس خواندن در کورس‌های آموزشی محروم بودم، اکنون که فرصتی برای درس خواندن برایم مهیا شده، خوشحال استم .»
وی گفت که پدرش تنها نان‌آور خانوادۀ‌شان است و توانایی این را ندارد که فرزندانش در کورس‌های آموزشی خصوصی درس بخوانند.
محمدعارف انوری، استاد خبرنگاری دانشگاه جوزجان اقدام این آموزشگاه را می‌ستاید و می‌گوید که آیندۀ کشور به‌دست همین جوانان است، افغانستان هر قدر جوانان با دانش و آگاه داشته باشد، آیندۀ درخشان و آباد خواهد داشت.
وی گفت: «ما در سطح دانشگاه خود تجربۀ برگزاری کورس‌های آموزشی کوتاه‌مدت زبان انگلیسی، فن سخنرانی و کمپیوتر را در دوره‌های مختلف به پسران و دختران داشتیم که خیلی موثر واقع شده بود و تمام محصلین ذکور و اناث از برگذاری کورس‌ها خیلی خشنود بودند.»
به گفته او باید سایر مراکز آموزشی همچو ابتکار را داشته باشند و بیشتر تمرکز شان به دختران باشند.
ریاست معارف نیز از این اقدام «آموزشگاه ستاره‌گان» حمایت می‌کند.
مولوی‌ محمد‌طاهر جواد رئیس معارف جوزجان می‌گوید: موجودیت آموزشگاه‌های آموزشی برای تقویت استعداد جوانان یک امر موثر است.
وی اضافه کرد؛ در حال حاضر کورس‌های آموزشی زیادی در شهر شبرغان و ولسوالی‌های ولایت جوزجان فعالیت دارند که در آن‌ها همه ساله صد‌ها تن از جوانان پسر و دختر آموزش می‌بینند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*