خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / امور پناهنده‌گان: جنگ اوکراین جمع‌آوری کمک مالی به افغانستان را دشوار کرده‌است

امور پناهنده‌گان: جنگ اوکراین جمع‌آوری کمک مالی به افغانستان را دشوار کرده‌است

کابل/۲۵حوت/فرهنگستان
کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان طی یک سفر چهار روزه در کابل گفته‌است که شروع جنگ در اوکراین، جمع‌آوری کمک‌های مالی برای افغانستان را دشوار کرده است.
فیلیپو گراندی،  کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان (روز سه‌شنبه، ۲۵حمل) در کابل بار دیگر تأکید کرده است که حمله روسیه به اوکراین نباید باعث شود که جهان افغانستان را فراموش کند و هشدار داده است که نادیده گرفتن نیازهای بشردوستانه این کشور می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
فیلیپو گراندی از جانب دیگر افزوده است که جامعه جهانی باید به تعامل با مقامات طالبان ادامه دهد؛ زیرا افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز جدی دارد.
گراندی، به خبرگزاری فرانسه در یک مجتمع سازمان ملل در کابل گفته است: «تمام توجه جهان در حال حاضر معطوف اوکراین است. اما پیام من از آمدن به این‌جا این است که سایر موقعیت‌ها را فراموش نکنید، جایی که توجه و منابع مورد نیاز است و افغانستان یکی از آن‌ها است.»
او تأکید کرده است که کمک‌های بشردوستانه بدون توجه به این که چقدر بحران‌های دیگر در سراسر جهان با افغانستان رقابت می‌کند، به این کشور جریان یابد.
از جانب دیگر قرار است که کشورهای کمک‌کننده، آژانس‌های سازمان ملل متحد و جامعه مدنی افغانستان در یک نشست آنلاین جمع‌آوری کمک مالی در این ماه شرکت کنند.
این نشست بر ارائه غذا، سرپناه و خدمات بهداشتی به ویژه برای زنان و دختران متمرکز خواهد بود.
پس از تحولاتی ۱۵ آگست بحران انسانی در افغانستان عمیق‌تر شده است.
نهادهای امداد رسان گفته‌اند که بیش از نیمی از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان در زمستان ام‌سال با گرسنه‌گی روبه‌رو بوده‌اند و هم‌چنان ادامه دارد.
در ماه جنوری سازمان ملل متحد بزرگ‌ترین درخواست کمک خود را به افغانستان ارائه کرد و خواستار دریافت پنج میلیارد دالر برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی شد. درصدی اندک این کمک درخواستی تکمیل شده است.
گراندی گفته است که کمیساریای عالی پناهنده‌گان سازمان ملل برای سال ۲۰۲۲ برای افغانستان ۳۴۰ میلیون دالر درخواست کرده بود، اما تا کنون تنها حدود ۱۰۰ میلیون دالر را جمع‌آوری کرده است.
او افزوده است: «بنابراین، ما باید فشار بیاوریم زیرا نیازها در حال حاضر مانند آن‌چه در ماه سپتامبر بود، وجود دارد، درست پس از تسلط طالبان.»
کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان هم‌چنان تأکید کرده است که پاسخ سخاوت‌مندانه باید برای افغانستان ادامه یابد؛ کشوری که میلیون‌ها شهروند آن به عنوان پناهنده در کشورهای همسایه مانند ایران و پاکستان زنده‌گی می‌کنند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*