خانه / خبرها / امضای قرارداد گسترش تجارت و امور بانکی بین افغانستان و روسیه

امضای قرارداد گسترش تجارت و امور بانکی بین افغانستان و روسیه

روسیه و افغانستان برای گسترش تجارت قرارداد امور بانکی امضا کردند !

در سومین نشست تواصل بازرگانی افغانستان و روسیه، توافقنامه های توسعۀ خدمات بانکداری میان عزیزی بانک و ترانزکپیتال بانک روسیه و ایجاد خانه بازرگانی افغان- روس در دو کشور امضا شد.
بانک های عزیزی و ترانزکپیتال بانک روسیه برای گسترش روابط تجارتی و تسهیل تبادلات مالی بین دو کشور قرارداد امور بانکی برای انتقال پول امضا کردند و قرار است این روند با امضا قراردادهای ترانزیت و راه آهن بین دو کشور کامل شود.
این قرار داد روز دوشنبه در جریان سفر مدیرعامل اتاق تجارت روسیه و شماری از سرمایه گذاران آن کشور به کابل و در دیدار آنها با مسئولان اتاق تجارت افغانستان به امضا رسید.
اعضای یک هیئت بیست نفری سرمایه گذاران روس که برای بررسی فرصت های سرمایه گذاری به افغانستان رفته اند، میگویند که تلاش دارند برای ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در افغانستان، زمینه سازی کنند.
آنان در سومین نشست تواصل تجارتی افغانستان و روسیه که روز گذشته در کابل برگزارشد، تأکید کردند که با وجود تهدیدهای امنیتی، هنوز هم آنان آماده اند که در افغانستان سرمایه گذاری کنند.
انتونوف، مسؤول بورد شورای همکاری های بازرگانی اتاق تجارت و صنایع روسیه در این باره بیان داشت: ” این بار شماری از بازرگانان بزرگ روسیه به کابل آمده اند تا برای آغاز کار و بارشان در این کشور فرصت ها را بررسی کنند و بسیاری از این بازرگانان در بخش های ترانسپورت، زراعت و ساخت کارخانه های تولیدی در افغانستان،علاقمند استند.”
عتیق الله نصرت مدیرعامل اتاق تجارت افغانستان در این مراسم گفت که افغانستان خواستار گسترش روابط تجارتی با روسیه است و در نزد افکار عمومی افغانستان همواره از کیفیت کارهای ساختمانی روسیه خاطرات مثبتی ثبت شده است .
وی گفت که افغانستان در حال حاضر در بخش معدن، تولید انرژی برق از منابع آبی، آفتابی و گاز فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری دارد و از سرمایه گذاران روسیه دعوت میشود در این بخش ها سرمایه گذاری کنند.
نصرت افزود که همچنین در بخش ساخت شهرک “کابل جدید” در منطقه ده سبز کابل که قراراست ۶۶۰.۰۰۰ واحد مسکونی ساخته شود؛ روسیه سابقه و تجربه خوب ساختمان سازی در افغانستان دارد و این محور هم یک فرصت سرمایه گذاری است.
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت افغانستان نیز در این نشست که خطاب به هیأت تجارتی روسیه گفت که افغانستان سالانه ۲۰۰ هزار تن میوه مازاد بر مصرف داخلی دارد که باید آن را به کشورهای خارجی صادر کند اما به دلیل مشکلات که وجود دارد تاکنون بخش بزرگ از این میوه از صادرات باز مانده اند.
وی گفت که در گذشته افغانستان و روسیه روابط خوب تجارتی داشتند و ۹۰ درصد صادرات افغانستان به روسیه صورت میگرفت اما به دلیل جنگ در افغانستان این روابط به حالت تعلیق درآمد که امروز ما خواهان راه اندازی دوباره روابط تجارتی هستیم.
الکوزی میزان تجارت افغانستان و روسیه را در حال حاضر ۲۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت که میوه خشک و تازه افغانستان به روسیه صادر میشود و از کشور روسیه خواست که برای رشد تجارت مالیات گمرکی بر اموال صادراتی افغانستان را کاهش دهد.
به گفته وی در حال حاضر کشمش افغانستان برای صدور به روسیه با ۴۰ درصد مالیات گمرکی روبرو است و ما خواهان کاهش آن هستیم.
الکوزی گفت افغانستان به دلیل گسترش و مسیرهای متعدد تجارتی در تلاش ایجاد تنوع روابط تجارتی خود با دیگر کشورهاست که از جمله آنها بندرچابهار است که به صورت رسمی افتتاح شد و اولین کشتی حامل ۱۵۰۰۰ تن گندم کمکی هند به افغانستان در این بندر بارگیری و فردا وارد ولایت نیمروز خواهد شد.
الکوزی گفت که بزودی یک هیأت تجارتی بلند پایه افغانستان همراه با رئیس راه آهن افغانستان به روسیه عزیمت خواهد کرد تا قرارداد همکاری در حوزه راه آهن را بین دو کشور و اتصال به ازبکستان امضا خواهند کرد.
انتو نیوس مدیرعامل اتاق تجارت روسیه نیز از گسترش روابط تجارتی دو کشور استقبال کرد و گفت که روسیه خواستار وارد کردن میوه های تازه و خشک با کیفیت افغانستان است.
وی افزود: برای گسترش تجارت بین دو کشور بر علاوه قرارداد بانکی باید راه آهن نیز فعال شود تا از طریق آن میوه های افغانستان به روسیه انتقال داده شود.
دو طرف برای بهبود روابط و ثبات فعالیت بارزگانان و حل مشکلات آنها خواستار گسترش روابط اینترنتی شدند.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

اول نومبر ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*