خانه / فرهنگ و هنر / افغانستان مقام دوم طلاکوبی در هنرهای اسلامی را به دست آورد
مقام دوم طلاکوبی در هنرهای اسلامی

افغانستان مقام دوم طلاکوبی در هنرهای اسلامی را به دست آورد

افغانستان مقام دوم طلاکوبی در هنرهای اسلامی را به دست آورد

افغانستان در سومین دور جشنواره‌ی هنرهای اسلامی که در دانشگاه شهر تبریز ایران برگزار شده بود، مقام دوم را به دست آورد.

در جشنواره‌ی هنرهای اسلامی که هر دو سال بعد در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود سه تن از افغانستان اشتراک کرده بودند، شعیب سلجوقی در هنر نگارگری، ندیما یوسفی در هنر مینیاتوری و ذکریا جعفری در هنر طلاکوبی که از این میان، ذکریا جعفری برنده‌ی مقام دوم در بخش طلاکوبی از هنرهای اسلامی شد.

ذکریا جعفری مدت یک هفته می‌شود که به کابل برگشته است. او را در دانشگاه کابل یافتم. جعفری محصل سال چهارم رشته‌ی گرافیک دانشگاه کابل است. او گفت که در این نمایشگاه نماینده‌گان ۳۲ کشور اسلامی اشتراک کرده بودند که در رشته‌ی هنر طلاکوبی ۲۴ غرفه با هم به رقابت پرداختند: هفت غرفه از کشور ایران، یک غرفه از افغانستان و ۱۶ غرفه از سایر کشورهای اسلامی. به گفته‌ی ذکریا، ارجان طبق اوغلو از کشور ترکیه برنده‌ی مقام اول در هنر طلاکوبی شده است.

ذکریا جعفری از هشت ساله‌گی کار طلاکوبی با پدرش را شروع کرده است.. پدرش نیز این هنر را از خویشاوندان خود آموخته است و به دو پسرش ذکریا و یک برادرش آموخته است. به گفته‌ی ذکریا هنر طلاکوبی از مشاغل خانواده‌گی آنان بوده است. او می‌گوید در افغانستان کسان دیگری نیز هستند که به این هنر می‌پردازند، اما به دلیل کم توجهی به هنر، شناخته شده نیستند.

او می‌گوید هنر طلاکوبی روی ورقه‌ی آهن و مجسمه‌های فلزی، کاری است که ظرافت‌های بسیاری باید در آن مد نظر گرفته شود و سال‌ها باید بگذرد تا کسی در این رشته استاد شود. ذکریا گفت آن‌چه در طلاکوبی بیش از همه دشوار و مهم است طرحی است که بر روی مجسمه یا ورقه‌ی فلزی باید کار شود.

جعفری می‌گوید در افغانستان به هنر اهمیتی داده نشده است و خصوصاً به این هنر که مدت‌ها است کسی آن را نمی‌شناسد. به گفته‌ی او، طلاکوبی بر روی فلز، هنری است که قرن‌ها قبل از هند به خراسان آورده شده است. اما در دو قرن اخیر بی‌توجهی به آن بیشتر شده است.

جعفری از مشکل‌های سر راه کارهای هنری در افغانستان می‌گوید که وقتی او می‌خواست تا جواز فعالیت در افغانستان بگیرد به وزارت اطلاعات فرهنگ مراجعه کرده و این وزارت او را به وزارت تجارت و صنایع فرستاده است و وزارت تجارت و صنایع هم در پاسخ به وی گفته است که کار جعفری هنری است، پس باید به وزارت اطلاعات و فرهنگ مراجعه کند.

ذکریا جعفری می‌گوید اگر یک مرجع واحد با صلاحیت، مسوول و آگاه ایجاد شود تا هنرمندان جواز فعالیت‌شان را از آن بگیرند، هنرمندان می‌توانند در جشنواره‌های مختلف از کشورهای مختلف اشتراک کنند و برای افغانستان افتخار بیاورند. او نبود مرجعی که گواهی‌نامه کاری معتبر بدهد را از دیگر مشکلات فراراه هنرمندان دانسته می‌گوید که وقتی به جشنواره‌ی هنرهای اسلامی اشتراک می‌کرد با گواهی‌نامه دانشجویی‌اش توانست از اشتراک‌کننده‌گان باشد، در حالی که یکی دیگر از طلاکوبان از افغانستان به خاطر این که گواهی‌نامه کاری یا سند معتبری نداشت، نتوانست در این جشنواره اشتراک کند.

جشنواره‌ی هنرهای اسلامی از تاریخ ۵ماه می، تا ۱۱ می ۲۰۱۷ در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شده بود. در سه روز نخست این جشنواره، اشتراک‌کننده‌گان یافته‌های علمی‌شان را در هنرهای مربوطه‌شان به صورت سیمینار ارایه کرده و در روزهای دیگر نمایشگاه هنرهای اسلامی برای بازدیدکننده‌گان آثار برگزار شده بود.

در این جشنواره در ده بخش از هنرهای اسلامی آثار و دست‌آوردها گردآوری شده و به نمایش گذاشته بود. مینیاتوری، تذهیب، چرم‌سازی، ابر و باد، نگارگری، فلز و جواهر و بخش‌های دیگر از جمله هنرهای اسلامی‌ای‌اند که در این جشنواره به آن‌ها پرداخته شده بود. داوران هر یک، نزیه معروف از کشور ترکیه، مهدی محمدزاده از ایران، فتحیه البارونی بن سدرین از کشور تونس و عبده عثمان از سودان، آثار اشتراک‌کننده‌گان را بررسی می‌کردند.

چهارشنبه ۳ جوزا ۱۳۹۶

نویسنده :  زینب فرهمند

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*