خانه / خانواده / زنان / افغانستان سیگار: در یک سال اخیر بیش از ۳ میلیون دختر از آموزش محروم شده‌اند

افغانستان سیگار: در یک سال اخیر بیش از ۳ میلیون دختر از آموزش محروم شده‌اند

کابل/۱۲عقرب/فرهنگستان
بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان یا “سیگار” در گزارش تازه‌اش می‌گوید که پس از روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان، بیش از ۳ میلیون دختر از حق دسترسی به آموزش محروم شده‌اند.
در این گزارش سیگار آمده است که ادامه‌ی این وضعیت بر اقتصاد افغانستان زیان وارد خواهد کرد.|
از سویی ‌هم، گزارش سیگار نشان می‌دهد که از ماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی بدینسو، نزدیک به ۴۰ درصد از رسانه‌ها در افغانستان متوقف شده‌اند.
بربنیاد این گزارش، از ماه اگست سال گذشته تاکنون ۶۴۰۰ کارمند رسانه که ۸۴ درصد آنان را بانوان تشکیل می‌دهند، وظایف شان را از دست داده‌اند.
در این گزارش آمده‌است: «قوانین جدید حکومت کنونی آزادی رسانه‌ها را در کشور نقض می‌کند. به دلیل قوانین سخت روزنامه نگاران خودسانسوری می‌کنند و از رفتن به زندان می‌ترسند.»
اما طالبان با رد گزارش سیگار می‌گوید که تمام رسانه‌ها و خبرنگاران مطابق ارزش‌های اسلامی و منافع ملی می‌توانند به گونه آزادانه فعالیت کنند.
هم‌زمان با این، شماری از نهادهای پشتیبان رسانه‌ها دلیل بسته شدن بسیاری از رسانه‌ها در افغانستان را مشکلات اقتصادی می‌گویند.
عبدالقدیم ویار، مسوول بخش تحقیق کمیته مصوونیت خبرنگاران گفت: «با روی کارآمدن نظام جدید، تعدادی از رسانه‌ها، آن دسته از رسانه‌هایی که بیشتر وابسته به کمک‌های خارجی بودند، بسته شدند و بزرگترین دلیل آن مشکلات اقتصادی بودند.»
در گزارش سیگار ادعا شده است که دستاوردها در باره تقویت حقوق بشر و رسانه‌های محلی که بیش از ۲۲۰ میلیون دالر هزینه برداشته، در حال نابود شدن است
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*