خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / افزایش ازدواج‌های دختران زیرسن در افغانستان

افزایش ازدواج‌های دختران زیرسن در افغانستان

کابل/۱ثور/فرهنگستان
صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، اعلام کرده است که با ۲۹۰ میلیون ازدواج پایین سن، جنوب آسیا به شمول افغانستان، بالاترین میزان ازدواج زیر سن را دارد.
نوآلا اسکینر، مدیر یونیسف در جنوب آسیا، ناداری و بسته‌ماندن مکتب‌ها را، از عامل‌های برجسته‌ی میزان بلند ازدواج‌های زیر سن، عنوان کرده است.
ازدواج زیر سن، پدیده‌ای رنج‌آور و ناخوشایند است که بیش‌تر خانواده‌ها در افغانستان، به دلیل فقر، آگاهی‌نداشتن و رسم‌های نادرست مانند به «بددادن» و هم‌چنان در بدل قرض، دختران خردسال شان را به ‌گونه‌ی اجباری به ازدواج‌ درمی‌آورند.
مینه، یکی از قربانیان ازدواج‌های زیر سن، می‌گوید که از خشونت‌های خانوادگی رنج می‌برد.
او می‌افزاید: «به اصرار پدرم در ۱۷سالگی با پسر کاکایم ازدواج کردم. خانواده‌ام با من بیش‌تر خشونت می‌کند و من چندین بار دست به خودکشی زدم؛ اما موفق نشدم.»
ازدواج زیر سن، سبب می‌شود که دختران حقوق و آزادی‌های شان را از دست‌ بدهند، از یادگیری و پیش‌رفت باز بمانند یا با حسرت آرزوهای دست‌نیافته‌ی شان، خودکشی را بهترین گزینه برای فرار از زندگی اجباری‌ای که اندک‌ترین رضایتی به آن ندارند، بدانند.
بنفشه، باشنده‌ی پروان، از قربانیان ازدواج‌های زیر سن، می‌گوید: «خواهرم زیر سن بود و به یک مرد کهن‌سال داده شد. خواهرم راضی نبود و به همین دلیل دست به خودکشی زد. متأسفانه دختران زیر سن بیش‌تر به بد داده می‌شوند.»
در همین حال، شماری از فعالان حقوق زن، با تأیید میزان بلند ازدواج‌های زیر سن در افغانستان، نیز می‌گویند که هم‌اکنون در افغانستان، مهم‌ترین دلیلی که سبب افزایش میزان ازدواج‌های زیر سن می‌شود، وضعیت بد اقتصادی و بسته‌ماندن مکتب‌ها است.
فروزان داوود‌زی، فعال حقوق زن، می‌گوید: «ازدواج‌های زیر سن، در افغانستان بیش‌تر است و مردم به دلیل ناداری و بسته‌ماندن مکتب‌ها، به ازدواج‌های زیر سن تن می‌دهند.»
گفتنی است که برنامه‌ی توسعه‌ای سازمان ملل متحد، روز گذشته در گزارش چشم‌انداز اقتصادی و اجتماعی سال ۲۰۲۳، گفته بود که شماری از خانواده‌ها برای تأمین نیازهای شان، ناچار اند که کودکان شان به کار گماشته یا دختران خردسال شان را به ازدواج درآورند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*