خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / افزایش آسیب‌های روانی دختران دانش‌آموز در افغانستان

افزایش آسیب‌های روانی دختران دانش‌آموز در افغانستان

کابل/۱۶عقرب/فرهنگستان
در هر جامعه تعداد افراد درگیر تنش‌های روانی و اختلالات گوناگون از جمله استرس و افسردگی کم نیستند. آمار افسردگی در دنیا حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد. این آمار در کشورها در شرایط مختلف فرق می‌کنند. برای کشوری‌ جنگ‌زده‌ای چون افغانستان که محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی طالبان طاقت فرسا است بر سلامت روان کودکان به‌ویژه دختران تأثیر بیشتری گذاشته است.
بسیاری از دختران از مکتب، معاشرت و رفتن به پارک‌ها و مغازه‌ها محروم شده‌اند. بحران اقتصادی همچنین برخی از دختران را مجبور به ازدواج زودهنگام کرده است زیرا والدین آنها برای تغذیه سایر فرزندان خانواده به پول نیاز دارند.
روزانه تعدادی زیادی از مریضان به شفاخانه‌های کابل به خصوص شفاخانه صحت روانی کابل مراجعه می‌کنند.
هیله یکی از شاگردان صنف دهم مکتب است که در یکی از شفاخانه‌های کابل بستری است و از افسردگی حاد رنج می‌برد. دلیل افسردگی‌اش را مسدود ماندن مکتب می‌داند.
او در یک اتاق با بستری سفید که روی میزش مقداری از دوا قرار دارد بستری است، ‌می‌گوید دوست داشت در آینده حقوق‌دان شود اما بسته ماندن مکتب‌ها پایش را در بستر بیماری کشانده است. با چهره‌ی خسته و روان بیمار ‌می‌گوید از چندین ماه بدین‌سو در شفاخانه بستر است و به خاطرات دوران مکتب فکر ‌می‌کند، به گفته‌ی خودش وی چندین بار اقدام به خودکشی نیز کرده است که بعد از آن توسط خانواده در شفاخانه آورده شده و زیر درمان داکتران قرار دارد. او که حالا از گذشته وضعیت بهتری دارد می‌‌گوید امیدوار است هرچه زودتر مکتب‌ها دوباره به روی دانش‌آموزان باز شود تا جوانان آرزوی‌های که دارند دنبال کنند و به آن برسند.
راحله یکی دیگر از بیماران است که به گفته خودش مدت سه ماه می‌شود در شفاخانه بستر است او می‌گوید بیکاری و مشکلات زیاد خانوادگی پایش را این‌جا کشانده است. او با حالتی پریشان می‌گوید: «زمانی‌که در مکاتب به روی ما بسته شد پدرم من را به شوهر داد و اکنون به مشکلات زیاد مواجه هستیم و خودم هم بسیار دلتنگی و نا امیدی دارم ، سه ماه می‌شود اینجا بستر هستم هیچ کسی به من و امسال من توجه نمی‌کند. تمام جوانان دچار ناامیدی شده‌اند.»
روزانه بیماران زیادی در شفاخانه‌ها و یا نزد روان‌شناسان به‌خاطر تداوی و مشاوره مراجعه می‌کنند. داکتر محمد صفا فرزایی یک‌تن از روان‌شناسان بالینی‌ست که روزانه جوانان زیادی هم از دختران و هم از پسران  نزدش به خاطر تداوی و مشاوره مراجعه می‌کنند.
او اختلال روانی را یک اختلال مغزی می‌داند که طرز فکر، رفتار، احساسات، توانایی شخص را در انجام کار‌های روزمره و روابط با دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد . وی دلیل عمده فشار‌های روانی را بیکاری، جار و جنجال‌های فامیلی، مشکلات زناشویی، ناکامی‌های تحصیلی می‌داند. او ‌می‌گوید این امراض تنها با دوا خوب نمی‌شود و در اکثر حالات ادویه وضعیت را پیچیده‌تر می‌سازد. وی بهتربن راه را مشاوره‌های روانی و تغییر باور‌های نادرست ذهنی می‌داند.
افزایش بیماری‌های روانی در میان جوانان در حالی‌ست که معین وزارت صحت عامه، در دهم اکتوبر در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی صحت گفته بود ۵۰ درصد جامعه با فشار‌های روانی شدیدی روبه‌رو است. از سویی هم نماینده سازمان صحی جهان افزایش فقر، بیکاری بی ثباتی سیاسی و محدودیت‌های آموزشی را از عوامل تشدید این وضعیت گفته بود. از این پیش نیز مسئولان شفاخانه صحت روانی در مصاحبه با یکی از تلویزیون‌های خصوصی افغانستان گفته بود که روزانه بیش از صد تن به خاطر مشکلات روانی به این شفاخانه مراجعه می‌کنند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*