خانه / خبرها / اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ؛ محمد اشرف‌غنی را برنده اعلام کرد .

کابل/۲۹دلو/فرهنگستان
پس از چهار ماه و چند روز تاخیر سرانجام کمیسیون مستقل انتخابات نتایج نهایی انتخابات ریاست‌ جمهوری را به نفع محمد اشرف‌غنی اعلام کرد.
حواعلم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات گفت که براساس این نتایج، اشرف غنی با به‌دست آوردن ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رأی (۵۰.۶۴ درصد) کل آرا، در جایگاه اول قرار گرفته است. عبدالله عبدالله نیز با کسب ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ رأی معادل ۳۹.۵۲ درصد کل آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است.
محمد اشرف غنی یکبار دیگر به‌عنوان رییس‌جمهوری افغانستان اعلام شد.

محمد اشرف ” غنی ” در نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری نیز با کسب (۵۰.۶۴ درصد) آرا در صدر جدول نتایج قرار گرفته بود.
انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۸ در ششم میزان برگزار شد.

نتایج ابتدایی این انتخابات در تاریخ اول جدی اعلام شد. از آن زمان تا شانزدهم دلو کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی مصروف رسیدگی به شکایات ابتدایی و استثنایی بود.
سرانجام کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در شانزدهم دلو فیصله‌هایش در مورد ۳۰۰ هزار رأی جنجالی را اعلام کرد. براساس این تصامیم، بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ محل رأی‌دهی به تفتیش ویژه و بازشماری مجدد رفت.
در این حال روند تطبیق فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی روز گذشته در حالی پایان یافت که تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله از این روند خارج شده است.
تیم ثبات و همگرایی عمل‌کردهای کمیسیون انتخابات و کمیشنران این کمیسیون به مشروعیت روند آسیب زده و هر نتیجه‌ای که از سوی کمیسیون اعلام شود، قابل قبول شان نخواهد بود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*