خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / اعلام عزای عمومی درپی حمله تروریستی به مکتب سیدالشهدا

اعلام عزای عمومی درپی حمله تروریستی به مکتب سیدالشهدا

کابل/۱۹ثور/فرهنگستان
رییس‌جمهور اشرف غنی در یک پیام ویدیویی، روز سه‌شنبه هفته‌ی جاری را به احترام قربانیان حمله‌ی چند روز پیش در ولایت لوگر و حمله‌ی روز گذشته بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، عزای عمومی اعلام کرد.
آقای غنی در این پیام گفته است که به امرالله صالح، معاون اول خود هدایت داده است که به خانواده‌ی «شهدا» و زخمیان این رویدادهای «تروریستی» رسیدگی کند.
غنی حمله به مراکز آموزشی و مکاتب را مصداق بازر «جنایت بشری» و «ضد ارزش‌های دینی» توصیف کرد. رییس جمهور در یک پیام تصویری همراه با معاونان خود به وزارت صحت عامه دستور داد که برای درمان زخمیان حمله بر مکتب سیدالشهدا از تمام امکانات استفاده کند.
حمله با موتر‌بمب بر مکتب سیدالشهدا در منطقه دشت برچی، ناحیه سیزدهم شهر کابل، با واکنش‌های تند ملی و بین‌المللی روبه‌رو شده است. شماری از چهره‌های سیاسی و ملی کشور این حادثه را ناشی از کم‌کاری نهادهای امنیتی دانسته و گفته‌اند که راهبرد نهادهای امنیتی قادر به تأمین امنیت شهروندان نیست. شماری از آگاهان نظامی نیز معتقدند که مسوولان نهادهای امنیتی در امر تامین امنیت شهروندان «ناکام‌» بوده‌اند.
این نظامیان می‌گویند که مسوولان امنیتی در قبال تامین امنیت مردم مسوولیت دارند و باید راهکار مناسب برای تأمین امنیت و جلوگیری از حملات انفجاری و انتحاری روی دست گیرند. نماینده‌گان مردم در مجلس نماینده‌گان از مسوولان امنیتی خواسته‌اند که به دلیل کوتاهی در کارشان، از مردم عذرخواهی کنند. این نماینده‌گان از حکومت خواسته‌اند که برای جلوگیری از چنین حملات در آینده، طرح امنیتی را تهیه و اجرا کند.
در کنار این نهادهای بین‌المللی و کشورهای همسایه نیز این حمله را محکوم کرده‌ و آن را خلاف موازین اخلاقی و حقوق بشری دانسته‌اند.
این نهادها و کشورها خواستار مجازات و پاسخ‌گویی عاملان حمله بر مکتب سیدالشهدا شده‌اند.
به اساس آمارهای رسمی، این رویداد بیش از ۵۰ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی برجا گذاشته است.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*