خانه / خانواده / زنان / اعتراض دختران دانشجو به اخراج دانشجویان هزاره از دانشگاه کابل

اعتراض دختران دانشجو به اخراج دانشجویان هزاره از دانشگاه کابل

کابل/۲۶میزان/فرهنگستان
ده‌ها دانشجوی دختر دانشگاه کابل در بیرون ساختمان این دانشگاه تجمع اعتراضی برپا کردند. این دانشجویان در قطعنامه‌ای که به رسانه‌ها فرستادند، گفتند که «به وضعیت موجود به ویژه اخراج اجباری دانشجویان دختر» از خوابگاه و دانشگاه کابل اعتراض دارند.
دانشجویان معترض می‌گویند نیروهای طالبان «با توهین و تحقیر» به آنها هشدار دادند که محل را ترک کنند اگر نه «هر لحظه ممکن است حمله انتحاری شود»
چند روز قبل  احمدی تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات طالبان اخراج این دانشجویان را تأیید کرد. او در توضیح به رسانه‌ها گفت «دانشگاه‌ها برای حفظ نظم و دسپلین از خود لوایحی دارند و این لوایح، بدون تبعیض بر تمام دانشجویان تطبیق می‌شود».
بنا به گزارش‌ها اکثر دختران اخراج‌شده از خوابگاه دانشگاه کابل متعلق به قومیت هزاره بوده‌اند. هفته گذشته، تظاهرات در ده‌ها شهر جهان برای «توقف نسل کشی هزاره‌ها در افغانستان» راه‌اندازی شد و هشتگ آن میلیون‌ها بار در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شده است.
ده‌ها دانشجو اخیرا گفتند که آن‌ها در شب قبل از شرکت در تظاهرات کشتار هزاره‌ها، دچار مسمومیت شدید غذایی شدند که شماری از آنها در بیمارستان نیز بستری شده بودند. مسئولان طالبان اما این موضوع را «جزئی» خوانده بود.
در همین حال روز گذشته (دوشنبه،۲۵میزان) طالبان، سرپرست تازه‌ای برای وزارت تحصیلات عالی خود معرفی کرد و توضیحی در مورد علت برکناری وزیر پیشین ارائه نکرد.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در توییتی اعلام کرد که ندامحمد ندیم از سوی رهبر طالبان به عنوان سرپرست وزارت تحصیلات عالی منصوب شده است.
آقای ندیم پیش از این والی طالبان در کابل بوده است. او روز گذشته مسئول کمیسیون بررسی زندانیان پنجشیر نیز تعیین شد.
آقای مجاهد در مورد دلیل برکناری عبدالباقی حقانی از این سمت توضیحی نداده است. آقای باقی در یک سال گذشته این سمت را برعهده داشت.

آموزش حق اسلامی و شهروندی
در قطعنامه دانشجویان و فعالان معترض آمده است: «آموزش حق اسلامی و شهروندی هر فرد است. اخراج اجباری دختران دانشجو به هر بهانه‌ای پشتوانه‌ای شرعی و انسانی ندارد.»
این دانشجویان تقاضا دارند که «در هماهنگی با مقام های دانشگاه و خوابگاه در مورد اخراج تجدیدنظر کنند و مقدمات برگشت دختران اخراج شده را به خوابگاه و دانشگاه فراهم کنند.»
این معترضان در بخش دیگری از قطعنامه خود بر ادامه تحصیل دختران دانش‌آموز دبیرستانی تاکید کرده در حالی که طالبان مانع بازگشایی دبیرستان‌های دخترانه با وجود وعده‌های مکرر به جامعه جهانی شده‌اند.
فعالان زن می‌گویند: «حملات انتحاری و انفجاری هدفمند و سیستماتیک بر مراکز آموزشی، نهادهای اجتماعی و اماکن مذهبی در غرب کابل  کمافی‌السابق ادامه دارد، از آنجایی که حکومت موظف به تامین امنیت جانی و مالی شهروندان است مسئولیت امارت اسلامی طالبان است که در راستای تامین امنیت چنین اماکن در غرب کابل همت بیشتر بگمارد تا ما شاهد کشتار دختران و پسران ما در  همچون مراکز نباشیم.»
اعتراض دیگر این زنان حق کار زنان در ادارات دولتی است.
آن‌ها تاکید کرده‌اند: «کار حق اساسی هر شهروند است و زنان نباید از این قاعده مستثنی باشند. یک سال می‌شود که زنان شاغل در ادارات دولتی از حق ادامه کارشأن محروم شده از دولت امارت اسلامی طالبان می‌خواهیم که زمینه کار برای زنان افغانستان فراهم کند.»
اخیراً اولین کنکور سراسری ورودی دانشگاه‌ها پس از روی کار آمدن طالبان در حالی برگزار شده که داوطلبان زن با محدودیت انتخاب برخی رشته‌ها و دانشکده‌ها مواجه شده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*