خانه / خبرها / اشرف غنی: نظام جمهوری خواست مردم است و قربانی تلاش‌های صلح نخواهد شد

اشرف غنی: نظام جمهوری خواست مردم است و قربانی تلاش‌های صلح نخواهد شد

غنی: نظام جمهوری خواست مردم است و قربانی تلاش‌های صلح نخواهد شد :

اشرف غنی، نامزد ریاست جمهوری، امروز دوشنبه در درادامه پیکارهای انتخاباتی‌اش در تالار لویه جرگه گفت که زنان حدود صلح را مشخص خواهند کرد و در صورت پیروزی در انتخابات، شورایی را موازی با شورای امنیت ملی برای زنان ایجاد خواهد کرد.
اشرف غنی، رهبر دسته انتخاباتی “دولت ساز” در سومین پیکار بزرگ انتخاباتی خود تأکید کرد که مردم خواستار صلح عادلانه در کشور اند و مشروعیت خواهان باید به عقب درهای بسته بروند.
غنی، میگوید: “معاهده‌های امنیتی ما همه شان به جا است، پیمان‌های واضح داریم، موقف واضح مشروع داریم، آن کسان دیگر که پشت مشروعیت میگردند؛ پشت دروازه‌ها بگردند؛ ما دروازه نمی‌تکانیم، دروازه مارا دیگران می‌تکانند، جمهوریت یا امارت، جمهوریت جمهوریت جمهوریت.”
همچنان، رهبر این دسته انتخاباتی بر مشارکت زنان در تصمیم‌گیری‌ها در حکومت آینده تأکید دارد و نامزدان دیگر انتخابات ریاست جمهوری را به میدان رقابت فرا خواند. این دسته انتخاباتی، سومین گردهمایی انتخاباتی اش را امروزدو شنبه، ۱۴ اسد با حضور گسترده زنان در تالار خیمه لویه جرگه برگزار کرد.
اشرف غنی، می‌افزاید: “زن افغان را طفل افغان را کسی دیگر شلاق و کیبل زده نمیتواند؛ زن افغان را کس دیگر گفته نمی‌تواند که جایت در عقب صفحه است نه پهلویم، حقوق شما قابل معامله نیست، حقوق شهروندی و نظام جمهوری.”
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری که هم اکنون رهبری کشور را نیز به عهده دارد؛ در مورد تلاش‌های صلح میگوید که بازگشت به عقب پذیرفتنی نیست و نظام جمهوری، نیروهای امنیتی، حقوق زنان و دست‌آوردهای سال‌های گذشته قربانی صلح نخواهد شد.
از سویی هم، دسته انتخاباتی دولت ساز کنایه‌های به نامزدان دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز دارد.
چنان که اشرف غنی، بیان میدارد: “یک رئیس جمهور را برحال را همرای همکارهای خود می‌گویند، بیاید انتخابات کنید، این‌ها می‌گویند نی ما گریز می‌کنیم، اگر بگیل شدید؛ ملت افغانستان را جواب بدهید، دا گز دا میدان.”
با این همه، در گردهمایی امروزی مشارکت بیشتر زنان در نهادهای حکومتی، رسیده گی به چالش‌های زنان، نقش زنان در روند صلح، ایجاد شورای عالی زنان و پایان دادن به زورگویی‌ها در کشور از بزرگترین تعهدان دسته انتخاباتی دولت ساز برای زنان بود.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

۰۶٫۰۸٫۱۹

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*