خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / کنفرانس بین‌المللی، به مناسبت حضور ۴۰ ساله مهاجرین افغان در پاکستان

کنفرانس بین‌المللی، به مناسبت حضور ۴۰ ساله مهاجرین افغان در پاکستان

سرور دانش؛ از مهاجرین به عنوان ابزار فشار بر دولت افغانستان استفاده نکنند
کابل/۲۸دلو/فرهنگستان
سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان، طی یک نشست در سلام آباد، از پاکستان و ایران خواسته است تا از مهاجرین افغان، به عنوان ابزار فشار بر دولت افغانستان، استفاده نکنند.
این نشست امروز(دوشنبه ۲۸دلو) در اسلام‌آباد افتتاح شد و در آن هیئت حکومت افغانستان به ریاست محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان اشتراک داشت.
آقای دانش گفت که مهاجرین افغانستان، نباید به خاطر موضوع سیاسی، مورد فشار و بی‌مهری بی‌جا قرار گیرند. آقای دانش، گفت که مهاجرین افغان، به گونه‌ی اجباری نه؛ بلکه باید داوطلبانه و مرحله‌وار به افغانستان برگردند.
سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان می‌گوید که مهاجرین افغان در پاکستان مورد حمایت قرار گیرند و در زمینۀ اخراج اجباری آن‌ها اقدام نشود.
وی افزود: “کشورها با افغان‌های که داوطلبانه به افغانستان عودت می‌کنند کمک کنند، زمینۀ ادغام پایدار در افغانستان ایجاد شود. افغان‌هایی که در پاکستان، ایران و دیگر کشورها به‌حیث مهاجر هستند، تا زمانی‌که زمینۀ بازگشت داوطلبانۀ شان میسر می‌شود مورد حمایت جامعه‌جهانی و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان قرار گیرند”.
طبق آمار تخمینی احصایه پاکستان، دو میلیون و ۴۰۰ هزار افغان دارای اسناد و فاقد اسناد در پاکستان زندگی می‌کنند.
نشست بین‌المللی در بارۀ ۴۰ سالگی حضور مهاجرین افغان در پاکستان از سوی این کشور و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تنظیم شده است.
آقای سرور دانش در این نشست بر علاوه خروج اجباری افغان‌ها به مشارکت پاکستان در روند صلح افغانستان اشاره کرد.
وی گفت:«صلح واقعی آن است که مردم افغانستان آزادانه از حقوق شهروندی خود استفاده کنند. حق شرکت در انتخابات را داشته باشند و طالبان نیز مانند سایر شهروندان باید از این حقوق برخوردار شوند و در حاکمیت سیاسی افغانستان سهیم گردند.»

سرور دانش هنگام سخنرانی در این نشست  گفت: “حکومت پاکستان باید در صلح افغانستان شریک باشد.”
سرور دانش افزود: “صلح افغانستان به نیت طالبان، قطع روابط آنها با گروه‌های تروریستی و از بین بردن پناهگاه‌های‌شان در کشورهای دیگر ارتباط دارد.”
او در ادامه تاکید کرد: “اگر طالبان پایگاه و پناهگاه‌ها و رابطه خود با سایر گروه‌های افراطی و تروریستی را همچنین حفظ کند، هر چند آتش‌بس هم شود، صلح پایدار به دست نخواهد آمد. مردم ما خواستار ختم بنیادی خشونت هستند.”
سرور دانش از توافق صلح میان امریکا و طالبان حمایت میکند. او ابراز امیدواری کرد که این توافق زمینه گفت‌وگوهای بین‌الاافغانی را مساعد کند.
معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان خواهان بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان شد و افزود که بدون تامین صلح در افغانستان، برقراری ثبات در پاکستان نیز امکان ندارد.
سرور دانش افزود که نباید ایران و پاکستان از مهاجرین افغان به عنوان یک “مساله سیاسی و عامل فشار” بر افغانستان استفاده کنند و نباید مهاجرین به دلیل مسایل سیاسی مورد فشار قرار گیرند. او به تنظیم یک ساختار مشترک جهت عودت مهاجرین با نظارت سازمان ملل اشاره کرد و گفت که عودت مهاجرین باید تدریجی و داوطلبانه باشد.
سررو دانش، گفت که افغانستان بدون “مشارکت، سهمگیری و همکاری دولت پاکستان” نمی‌تواند به صلح دست یابد.
این مقام حکومت افغانستان تاکید کرد که مذاکرات بین‌الافغانی پس از توافق امریکا و طالبان باید آغاز گردد و این مذاکرات باید با محوریت دولت افغانستان صورت گیرد.
کنفرانس بین‌المللی در مورد مهاجرین افغان به مناسبت حضور ۴۰ ساله مهاجرین افغان در پاکستان، امروز دوشنبه ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) آغاز شد و این نشست تا فردا ادامه خواهد داشت.
در حال حاضر دستکم ۲.۴ میلیون افغان در پاکستان مقیم اند.

انتونیو گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل متحد برای اشتراک در این نشست دیروز به اسلام‌آباد پایتخت پاکستان رسید و از آن کشور و مردمش به‌خاطر میزبانی از میلیون‌ها مهاجر افغان ستایش کرد.
این در حالی‌ست که تا چند روز دیگر توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان به امضا برسد و زمینه‌ی مذاکرات بین‌الافغانی، فراهم شود. سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، یک‎شنبه شب(۲۷دلو) به رسانه‌ها گفته است که توافق‌نامه نهایی شده و به زودی امضا می‌شود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*