خانه / خبرها / دریچه ویژه / استراتیژی ناکام ترامپ در افغانستان

استراتیژی ناکام ترامپ در افغانستان

سپنتا: استراتژی ترامپ در افغانستان ناکام بوده است !

رنگین دادفر سپنتا، وزیر امور خارجه سابق افغانستان و مشاور امنیت ملی حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین در مصاحبه ويژه با خبرنگار “آناتولی” گفت: “استراتژی جدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در قبال افغانستان و جنوب آسیا تاکنون هیچ تاثیر مثبت و ملموسی بر اوضاع امنیتی کشور نداشته و بی ثباتی همچنان ادامه دارد”.
وی افزود: کنترل دولت بر بخش های مهمی از خاک افغانستان پایان یافته و در واقع میتوانیم بگوییم که استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان به شکست انجامیده است.
رنگین دادفر سپنتا استحکام پایه‌های مهم دولتی را از اولویت‌های امنیت ملی افغانستان دانست و تاکید کرد: “طیبعی است که حضور و گسترش نفوذ دولت افغانستان در سراسر جغرافیای کشور، اجرای قانون و دولتی مبتنی بر قانون خیلی مهم است. اما متاسفانه امروزه همه ما بیشتر دچار مشکلات هستیم تا یکسال پیشتر”.
وزیر امور خارجه سابق افغانستان ضمن رد شایعه ایجاد ۹ پایگاه نظامی توسط آمریکا در افغانستان، تصریح کرد: “پایگاه هایی نظامی براساس توافقی ناشی از قرارداد امنیتی میان واشنگتن و کابل صورت گرفته و این پایگاه‌ها در اختیار آمریکا قرار داده شده است. با این حال هم افغانستان و هم آمریکا باید به تعهدات خود عمل کنند”.
وی در ادامه اضافه کرد: “واقعیت قضیه این است که ایالات متحده آمریکا به تعهداتی که به افغانستان داده و آن طوریکه باید انجام دهد عمل نمیکند. به همین مبنا ما باید در مورد قرارداد امنیتی با واشنگتن تجدید نظر کنیم تا این قرار داد بهتر اجرایی شده و ایالات متحده به وعده‌های خود عمل کند”.
مشاور امنیت ملی سابق ریاست جمهوری افغانستان در باره آغاز مذاکرات میان دولت افغانستان با طالبان، گفت: “چنین چیزی به عنوان مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان و جود ندارد. هم حکومت کابل و چند روز پیش هم شورای عالی صلح افغانستان اعتراف کردند. متاسفانه این خارجی‌ها هستند که با طالبان بیشتر گفتگو می‌کنند. مثل آمریکا، روسیه و کشورهای آسیای میانه اما خود افغان‌ها که به عنوان مالکیت و حق خود باید گفتگوهای صلح را رهبری و نمایندگی کنند،‌ حضور ندارند”.
سپنتا همچنین در باره ماموریت اصلی زلمی خلیلزاد که جدیدا به عنوان مشاور وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان تعیین شده است، اظهارداشت: “ایالات متحده آمریکا نمایندگان زیادی برای افغانستان تعیین کرده ولی به باور من تعیین زلمی خلیلزاد به عنوان نماینده ویژه این کشور برای افغانستان امری خوبی است”.
وی اضافه کرد: “به دلیل اینکه او هم رهبران و سیاسیون افغانستان را خوب می شناسد و هم به عنوان شخصی که به زبان مردم افغانستان آشنایی دارد، احتمالا بتواند آسانتر با طالبان و با طرف حکومت گفتگو کند. نقش آقای خلیلزاد از این بابت بهتر از دیپلمات‌هایی است که اوضاع افغانستان را به خوبی نمیدانند”.
رنگین دادفر سپنتا، وزیر امور خارجه سابق افغانستان در باره میزبانی ترکیه از نشست‌های سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و ترکیه گفت: “ترک‌ها در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی تلاش زیاد و نشست‌های متعددی را برای گفتگوهایی در چارچوب مکانیزم سه جانبه عمدتا در استانبول و انقره برگزار کرده و اقداماتی صورت گرفت”.
وی افزود: به باور من ترکیه در این راستا به دلیلی که با هر دو کشور روابط برادرانه عمیق دارد میتواند یک نقش بسیار مثبت و ارزنده ای را در آینده هم بازی کند”.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

۰۷٫۱۰٫۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*