خانه / خبرها / استراتیژی جدید آمریکا در افغانستان

استراتیژی جدید آمریکا در افغانستان

دستیار دونالد ترامپ:

منافع آمریکا تغییر یافته، برای استراتژی جدید در افغانستان از صفر شروع کردیم:

رئیس جمهوری آمریکا طی نشستی با مقامات امنیتی این کشور در کاخ سفید خواهان برکناری فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان شد.
به گزارش “nbc news”، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا طی نشستی در کاخ سفید، خواهان برکناری جنرال جان نیکلسن فرمانده نیروهای آمریکایی و مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان شد.
بر اساس جزئیات وی طی نشستی که در کاخ سفید با جیمز ماتیس وزیر دفاع و جوزف دانفورد فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا داشت، خواستار برکناری جنرال جان نیکلسن به علت عدم پیروزی آمریکا در جنگ افغانستان طی ۱۶ سال گذشته شد.
در این نشست همچنین در مورد عوامل و عناصر عدم پیروزی آمریکا در جنگ با طالبان در افغانستان، طی ۱۶ سال گذشته بحث و گفتگو شد.
به گزارش پایگاه اینترنتی “بریت‌بارت”، سباستین گورکا مشاور رئیس‌جمهور آمریکا درباره استراتژی جدید این کشور در افغانستان گفت: نخستین پرسشی درباره این استراتژی مطرح میشود، این است که منافع ملی آمریکا در افغانستان چیست؟ هنگامیکه به پاسخ آن برسیم، آنگاه میتوانیم اعلام کنیم که حضور ما در افغانستان چگونه خواهد شد؟
وی افزود: آیا پایگاه نظامی کوچکی برای نیروهای ویژه در افغانستان خواهیم داشت؟ آیا ساکنان محلی را آموزش خواهیم داد تا از خود دفاع کنند و یا طرح دیگری داریم؟
‘گورکا’ درباره گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال افزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان اظهار کرد: حضور و یا خروج نظامیان ما از افغانستان باید مبتنی بر این باشد که آیا این اقدامات در راستای منافع ملی ما هست یا خیر؟
این مقام کاخ سفید در ادامه اظهار کرد که بر اساس درخواست ترامپ مبنی بر اینکه استراتژی جدید آمریکا باید شباهتی به موارد مشابه شکست خورده در گذشته نداشته باشد، تیم ترامپ در تلاش است تا ایجاد استراتژی جدید خود در افغانستان را از صفر شروع کند.
‘گورکا’ افزود: رئیس‌جمهور آمریکا هم در کاخ سفید و هم در پنتاگون تصریح کرده که این دولت، نظرات ۱۶ سال اخیر مقامات درباره افغانستان را گرفته و تاکنون به نفع منافع ملی ما نیست.
وی در ادامه تصریح کرد که تمایلی برای اعزام نیروهای بیشتر آمریکایی به افغانستان وجود ندارد.
مشاور ترامپ گفت که به افغانستان کمک خواهد کرد، اما جنگ متعلق به افغان‌ها است و دولت ترامپ تمایلی به جنگیدن نظامیان آمریکایی در خط مقدم نبرد را ندارد زیرا به نفع منافع ملی ما نیست.
‘گورکا’ ضمن خودداری از ارائه زمان مشخص برای اعلام استراتژی آمریکا در افغانستان اظهار داشت که تمام تلاش‌ ما بر این است که برای نخستین بار در ۱۶ سال گذشته استراتژی با شانس موفقیت تدوین کنیم.
با این حال، قرار است که مشاوران ارشد ترامپ امروز پنجشنبه، ۳ اگست جلسه‌ای دیگری را در باره افغانستان برگزار کنند.
این درحالی است که با گذشت بیش از ۶ ماه ازدولت ترامپ، استراتژی وی در باره افغانستان هنوز مشخص نشده است.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۳ اگست ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*