خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / اداره ملی تنظیم آب افغانستان: کار ساخت بند کمال خان تکمیل شد

اداره ملی تنظیم آب افغانستان: کار ساخت بند کمال خان تکمیل شد

کابل/۱۶دلو/فرهنگستان
اداره ملی تنظیم آب افغانستان اعلام کرده که آبگیری بند کمال خان در ولایت نیمروز از اول ماه دلو آغاز شده و این بند به زودی افتتاح خواهد شد.
خان‌محمد تکل، رییس اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان، می‌گوید: «یک قدم» براى تکمیل شدن بند کمال‌خان باقى مانده است.
نظام اخپلواک، سخنگوی این اداره گفت که کار ساختمانی این بند تکمیل و آبگیری آن آغاز شده است.
به گفته او پرشدن این بند بستگی به سیلاب‌های موسمی و همچنین پر شدن بند کجکی در هلمند دارد.
او افزود که در آینده نزدیک شاهد روند آب‌گیرى و ذخیره‌سازى آب در بند کمال‌خان خواهیم بود و آرزوى دیرینه مردم، عملى خواهد شد.
زمریال احدی، والی نیمروز می‌گوید که همزمان با بهره‌برداری این بند تا چند روز دیگر، روند تولید برق از این بند نیز آغاز خواهد شد.
او گفت: «با استفاده از بند کمال خان که در روزهای آینده شاهد بهره برداری آن خواهیم بود، کشاورزی در نیمروز رشد خواهد کرد. همچنان در اینجا تجارت به میان خواهد و برای مردم زمینه کار فراهم خواهد شد.»
شهروندان کشور و به ویژه باشنده‌گان نیمروز برای گشایش این بند لحظه شماری می‌کنند.
محمد ابراهیم امینی، یکی از باشنده‌گان نیمروز گفت: «جای بسیار خوشی است که پس از چندین قرن روند آبگیری بند کمال آغاز شده‌است. این یک خبر خوش برای دهاقین است و برای هر فصل آب داریم و می‌توانیم کشاورزی بکنیم و دیگر نیازی به محصولات خارجی نداشته باشیم.»
نعمت‌الله صدیقی، عضو شورای ولایتی نیمروز افزود: «شاهد برآورده شدن آرمان‌ها و آرزوهای مردم سیستان زمین باشیم که همانا افتتاح بند ملی کمال خان است.»
بند کمال خان بر فراز دریای هلمند ساخته‌ شده‌است. این در مدیریت آب دریای هلمند و توانمند ساختن افغانستان برای عملی‌سازی موافقت‌نامه آب هیرمند نیاز جدی دانسته می‌شود.
ساخت بخش دوم بند کمال خان در بهار سال ۱۳۹۶ آغاز شد. بودجه ساخت آن ۷۸ میلیون دلار اعلام شده بود.
به گفته آقای اخپلواک این بند بیش از ۱۸۴ هزار هکتار زمین را آبیاری و بیش از ۹ میگاوات انرژی برق تولید خواهد کرد.
منطقه‌ای که بند کمال خان در آن واقع شده، بیشتر دشت است و شیب کمی دارد. ارتفاع این بند ۱۶ متر و ظرفیت ذخیره آب آن به گفته اداره ملی تنظیم آب، ۵۲ میلیون مترمکعب آب است. با آن‌که این بند در مقایسه با بند سلما آب کمتری را ذخیره می‌کند اما توان کنترل آب آن بسیار بالا است.
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در میزان ام‌سال گفت بود؛ بعد از ۷۰۰ سال بند کمال خان باز آب خواهد گرفت و نیمروز سرسبز خواهد شد.
به اساس اطلاعات وزارت انرژی و آب، کار بند کمال خان در سال ۱۳۴۵ آغاز شده بود اما به دلیل آغاز جنگ‌ها و تحولات سیاسی افغانستان، سال‌ها تکمیل نشد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*