خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / اخراج اجباری افغان‌ها از ایران؛ مجبوریم دوباره برویم

اخراج اجباری افغان‌ها از ایران؛ مجبوریم دوباره برویم

کابل/۲۹سرطان/فرهنگستان
شماری از جوانان با آن‌که بارها از سوی ایران به گونه اجباری اخراج می‌شوند اما از بهر چالش‌های اقتصادی دوباره به ایران می‌روند.
احمد جواد ۲۰ ساله، دانش‌آموز صنف یازدهم است. او می‌گوید با آنکه سه بار از سوی نیروهای نظامی ایران به گونه اجباری اخراج شده است اما بیکاری او را ناگزیر ساخته است تا درس اش را رها نماید و به ایران برود.
احمد جواد، باشنده بلخ، گفت: «از وقتی که از کابل حرکت می‌کنیم خون ما در کف دست ما است؛ اینجا هم کار نیست چه کنیم که باشیم مجبور استیم برویم.»
عزیز رحمان ۲۲ ساله جوان دیگری است که از بهر پیدا کردن کار، می‌خواهد به ایران برود.
او می‌گوید که پیش از این پنج بار از سوی دولت ایران به گونه اجباری اخراج شده است.
عزیز رحمان، باشنده فاریاب، می‌گوید: «ما را از سر کار گرفتند؛ گفتند کشور خود را رسوا کردید بروید افغانستان؛ ما را توهین کردند، اذیت کردند، پول ما را زیاد گرفتند.»
در همین حال، فعالان حقوق مهاجران در ایران می‌گویند که تمدید نشدن روند سرشماری مهاجران افغانستان نگرانی‌های را برای آنان به میان آورده است.
آصفه ستانکزی، فعال حقوق مهاجران افغانستان در ایران، گفت: «روند سرشماری اخراج اجباری مهاجران افغانستان را کمتر ساخته است اما مهاجرانی که فامیل های شان در افغانستان استند خواهان آوردن خانواده های شان به ایران و دریافت اجازه یا همان برگه سرشماری برای خانواده های شان استند.»
طالبان می‌گوید که تلاش می‌کند تا مشکلات مهاجران افغانستان را در ایران از راه های دیپلوماتیک حل نماید.
روند سرشماری مهاجران افغانستان در ایران در ماه ثور امسال آغاز شد و تا نهم سرطان ادامه داشت و به گفته مسوولان دولت ایران در این سرشماری دو میلیون و سه صد هزار مهاجر افغانستان ثبت نام کرده اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*