خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / آموزش دختران در افغانستان؛ بازی روی دست طالبان

آموزش دختران در افغانستان؛ بازی روی دست طالبان

کابل/۱۴حمل/فرهنگستان
دیدبان حقوق بشر در صفحه تویترش گفته است که افغانستان تنها کشوری‌ست که در آن زنان از آموزش محروم مانده‌اند.
دیدبان حقوق بشر آموزش دختران در افغانستان را نیاز جدی خوانده و گفته است که این کشور بی‌آموزش دختران و زنان با آینده ناروشنی روبرو است.
این نهاد حقوق بشری افزوده است: «افغانستان یگانه کشوری در جهان است که مانع آموزش زنان و دختران در سطح متوسطه می‌شود. بدون آموزش زنان، افغانستان با آینده تاریک روبه‌روست.»
درهمین حال، یوناما خواستار آموزش همه‌شمول در افغانستان شده و گفته است که دسترسی به آموزش با کیفیت از حقوق انسانی شمرده می‌شود.
مریم آروین، مدافع عرصه حقوق بشر،گفت: «محرومیت زنان و دختران افغان از حق آموزش تنها قشری به نام زن در افغانستان را متضرر نمی‌کند بل بنیاد اجتماعی افغانستان را به گونه تدریجی به شدت آسیب‌پذیر خواهد کرد که جبران آن در سالیان سال یک عمل دشوار خواهد بود.»
نرگس، دانش‌آموز، می‌گوید: «سه سال است که ما مکتب نمی‌رویم. یک سال بخاطر کرونا و دو سال هم بخاطر آمدن طالبان است که درس نمی‌خوانیم. همین قسم که به روی پسران باز شده، از امارت اسلامی خواهش می‌کنیم که مکتب‌های دختران را نیز باز کند.»
همزمان با این، یک استاد مدرسه جهادی مرکزی کابل ‌گفته است که آموزش علوم عصری برای زنان خلاف آموزه‌های اسلامی نیست و مسوولیت حکومت است که زمینه را برای آموزش بانوان در کشور فراهم بسازد.
شیخ عبدالسمیع غزنوی ‌می‌گوید که حکومت سرپرست نباید حجاب را بهانه‌ای برای منع آموزش زنان قرار دهد.
شیخ عبدالسمیع غزنوی افزود: «علوم عصری، علوم دینی نه، چون علوم دینی بر همه فرض است. آن مسئله را حل خواهد کرد، با علما خواهیم نشست و آنان تصمیم خواهند گرفت. من حیران استم که جنجال‌اش در چیست؟»
با این حال شماری از باشندگان کابل از حکومت سرپرست می‌خواهند که زمینه آموزش را برای بانوان فراهم و مکتب‌های متوسطه و لیسه را به روی دختران باز کند.
امین، باشنده کابل،گفت: «اگر ما می‌خواهیم که آینده درخشان داشته باشیم و کشور مترقی داشته باشیم، پس این حتمی و ضروری‌ست که خواهران ما دوباره اجازه پیدا کنند که به مکتب بروند.»
نزدیک به ۵۶۰ روز می‌شود که دانش‌آموزان بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم مانده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*