خانه / خبرها / آمریکا در افغانستان شکست خورده است

آمریکا در افغانستان شکست خورده است

کرزی: آمریکا در افغانستان شکست خورده است!

حامد کرزی رییس جمهوری پیشین افغانستان در چهاردهمین نشست کنفرانس بین المللی “کلوب والدای-Valdai International Discussion Club” در شهر سوچی که با حضور ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گشایش یافت، گفت: امروز یکی از منتقدان اصلی سیاست های آمریکا در افغانستان هستم و این به دلیل نگاه منتقدانه من به غرب نیست.
پایگاه اینترنتی کاخ ریاست جمهوری روسیه امروز جمعه به نقل از سخنان کرزی نوشت: از باور دمکراتیک و دانش آموختگی غربی برخوردارم و از فرهنگ آنها هم خوشم می آید، اما مخالف سیاست آمریکا و غرب هستم، زیرا موفق نیست و منجر به بروز مسائل زیادی می شود که رشد افراط گرایی و تروریسم از آن جمله است.
وی در ادامه نیز با بیان اینکه مخالف سرسخت سیاست های آمریکا هستم، اظهار کرد: در شرایط نظارت و حضور نیروهای غربی و همچنین کنترل کامل حریم هوایی توسط آنها، گروه تروریستی داعش به افغانستان نفوذ کرد و تقویت شد.
کرزی افزود: چگونه ممکن است ۱۴ سال پس از حضور نظامی آمریکا در افغانستان با آن همه امکانات و توانمندی ها، داعش شکل بگیرد و چرا مانند سابق از همکاری بین المللی با آمریکا در کشور ما خبری نیست؟
وی گفت: اکنون مقام های روسیه نسبت به فعالیت و عملکرد آمریکا در افغانستان شک و تردید دارند.ایران هم پرسش هایی در مورد عملیات نظامی نیروهای آمریکایی دارد.
” به این ترتیب به عنوان یک شهروند افغانستان کشوری که در مرکز بازی های جهانی قرار دارد به آمریکا و متحدانش پیشنهاد می کنم، اعتراف کنند شکست خورده اند و همه از جمله روسیه، چین، ایران و پاکستان این را درک خواهند کرد.”
کرزی خطاب به آمریکا افزود: تمام نشانه های این شکست را می بینیم. اگر این واقعیت را نپذیرید، چنین بازی به پایان نخواهد رسید.
وی با بیان اینکه بدون شک بازی افراط گرایی جریان دارد، خاطرنشان کرد: این پرسش در افغانستان و بسیاری از کشورها مطرح شده که تندروی و تروریسم ابزار و دستاویز شده است. رییس جمهوری روسیه هم اعلام کرد با این پدیده ها مبارزه می کنیم یا اینکه تظاهر به چنین مبارزه ای میشود.
کرزی پیشتر نیز گفته بود که استراتیژی جدید امریکا در افغانستان علیه منافع ملی کشور ما است و منجر به تشدید جنگ و خونریزی خواهد شد.
وی در مصاحبه با روزنامه روسی “ایزوستیا” گفت: استراتژی جدید آمریکا در افغانستان که به تازگی از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور اعلام شد، منجر به برقراری صلح و ثبات در افغانستان نخواهد شد و فقط جنگ و کشتار را افزایش خواهد داد.
رییس جمهوری پیشین افغانستان هشدار داد که استفاده بیشتر از شرکت های امنیتی غیردولتی ازجمله شرکت “بلک واتر” در افغانستان، حق حاکمیت و قانون اساسی این کشور را نقض می کند.
وی ادامه داد: استفاده از شرکت های خصوصی امنیتی در افغانستان با توجه به اهداف آن یک طرح ضدافغان است و باید از این اقدام جلوگیری شود.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۲۱ اکتوبر ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*