خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / آمادگی تاجیکستان برای پذیرش حدود ۱۰۰ هزار پناهجو از افغانستان

آمادگی تاجیکستان برای پذیرش حدود ۱۰۰ هزار پناهجو از افغانستان

کابل/۱اسد/فرهنگستان
مقام‌های دولت تاجیکستان ام‌روز (جمعه ۱ اسد) از آماده‌گی برای پذیرش حداکثر ۱۰۰ هزار پناهجو از افغانستان خبر داد.
یک مقام ارشد این کشور در برگه تویترش نگاشته که دولت این کشور تصمیم پذیرش پناهجویان افغان را پس از آن گرفته است که خشونت با خروج نیرو های خارجی در افغانستان به ویژه در ماه های اخیر افزایش یافته اند.
امام علی ابراهیم زاده، معاون کمیته اضطراری تاجیکستان روز جمعه گفت که کشور تاجکستان در حال ساخت دو انبار بزرگ برای ذخیره مواد برای پناهنده‌گان در ولایت های خاتلون و گورنو-بدخشان مجاور با مرز افغانستان، می‌باشد.
این گفته‌ها هم‌زمان با تصرف مناطق بیشتر افغانستان توسط طالبان و افزایش خشونت ها صورت می‌گیرد.
در همین حال، پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا تخمین کرده است که اکنون بیش از نیمی از مراکز ولسوالی های افغانستان به دست طالبان افتاده اند.
به اساس گفته‌های مقامات تاجکستانی، چند صد فرد ملکی در ماه جاری میلادی از افغانستان به تاجیکستان فرار کرده اند؛ اما دولت تاجیکستان گفته است که این شمار از پناه‌جویان را دوباره به افغانستان برگشتانده است.
این در حالی‌است که  روسیه با افزایش ناامنی ها در مناطق مرزی افغانستان و تاجیکستان، نیروها و تجهیزات خود را به این مناطق فرستاده است.
پیش از این نیز گزارش هایی مبنی بر پناه بردن شماری از نیرو های امنیتی افغانستان به تاجیکستان پخش شدند که پس از تشدید حمله های گروهی طالبان در بخش های مرزی با تاجیکستان به آن کشور پناه برده بودند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*