خانه / خبرها / آمادگی ازبیکستان برای “میزبانی از مذاکرات مستقیم صلح” افغانستان

آمادگی ازبیکستان برای “میزبانی از مذاکرات مستقیم صلح” افغانستان

همزمان با تشدید تلاش‌های امریکا برای کشاندن طالبان به میز مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان، یک هیأت بلندپایه ازبیکستان به کابل سفر کرده است.
رهبری این هیأت را ویکتور محمودوف، مشاور امنیت ملی و عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه ازبیکستان به عهده دارند.
ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است که مقام‌های ازبیکستانی، قبل از ظهر امروز یک شنبه ۱۱حمل با رئیس جمهور غنی دیدار و گفتگو کرده اند.
در اعلامیه‌ای ریاست جمهوری آمده است : ” هیأت ازبیکستانی خاطرنشان کرد، در صورتیکه طالبان آمادۀ مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان شوند، ازبیکستان آماده است تا در سمرقند، این مذاکرات را میزبانی کند”.
در این دیدار که در ارگ انجام شد، هر دو جانب در رابطه به صلح، اتصال منطقوی، پروژه‌های زیربنایی میان دو کشور، تجارت، ترانزیت، مسایل منطقوی و گسترش روابط اقتصادی بحث و تبادل نظر نمودند.
هیأت متذکره، ضمن تقدیم سلام‌ها و تمنیات نیک رئیس‌جمهور ازبیکستان به رئیس‌جمهور غنی، گفتند که روابط میان دوکشور بهتر از هر زمان دیگر بوده و تطبیق پروژهای زیربنایی و مشترک میان افغانستان و ازبیکستان، باعث تقویت این روابط میگردد.
هیأت متذکره، همکاری‌های تخنیکی مشترک در تطبیق پروژه‌ها را عالی ارزیابی کرد و حمایت خویش را از تمامی برنامه‌های حکومت به خصوص پروسۀ صلح به رهبری و مالکیت حکومت افغانستان اعلام نمود. 
رئیس‌جمهور غنی ضمن خوش‌آمدید به هیأت مذکور و تقدیم سلام‌ها و تمنیات نیک به رئیس‌جمهور ازبیکستان، از نقش مثبت آنکشور در تمام عرصه‌ها به ویژه تسریع روند تطبیق پروژه‌های اقتصادی و زیربنایی توافق‌شده میان دو کشور، قدردانی نمود.
رئیس‌جمهور غنی گفت که تمرکز جدی روی افزایش همکاری‌های مشترک در منطقه وجود دارد و این کار باعث ایجاد ثبات در منطقه می‌گردد.
همچنان رئیس‌جمهور غنی از آمادگی ازبیکستان به‌خاطر میزبانی از مذاکرات صلح، قدردانی نمود و گفت که سمرقند یک میراث فرهنگی مشترک دوکشور است.
گفتنی‌است که هیأت ازبیکستان در جریان دیدارشان از کابل، در عرصه‌های استخراج معادن، نساجی، تبادل معلومات گمرکی و موضوعات امنیتی، سندهای همکاری را با مسئولین مربوطۀ افغانستان به امضاء خواهند 

میر احمد ” خواجه “

۳۰٫۰۳٫۲۰۱۹ فرهنگستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*